Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Folkets köp- och säljmarknad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-12-03, 15:34 #1
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Standard Folkets köp- och säljmarknad

Hej,

Jag hörde sucken, men det finns en twist. Vill försöka beskriva det nyanserat, men det lyser säkert igenom att jag tycker det låter vettigt.

Har utvecklat ett system, typ Blocket-skript, för att sätta upp köp- och säljmarknader och tänkte höra vad ni tror om den nya approachen. Innan har jag riktat mig mot personer som vill starta köp- och säljmarknad och ha egenhostad lösning. Det är kul en vecka, sen blir det liggandes, för ingen hittar dit eller annonserar, d.v.s. det klassiska problemet.

Nu har jag precis bakat in så jag kan sälja / ge bort andelar i kategorier som utgörs av tre delar, [annonskategori] [annonstyp] i [geografisk plats] (Lägenheter uthyres i Göteborg, Bilar säljes i Bromma... etc). Du kan alltså köpa/få en andelspost på säg 5% i “Lägenheter uthyres i Göteborg” och får 5% på alla framtida annonskostnader. Det är redan utvecklat med tillhörande backend.

Jag har även vad man kan kalla en andelsroulette som man kan gå in och snurra på och få slumpat en andelspost med pris som man betalar, med information om hur många annonser som måste in innan break-even och vad vinst per annons är därefter, för all framtid. En variant är även att man får tilldelat 1% i den kategori+annonstyp+geo.plats man lägger in en fullprisannons i, tills 100% fyllts upp.

En tanke kan vara att koppla på kategorispecifika bannerannonser och med klickspårning / callback dela även eventuella affiliateintäkter med andelsägare.

-“Då får du 20 personer som leechar passivt”. Visst, man får hålla lite mer på “premium”-kategorier eller enbart slumpa ut andelarna för att sprida det jämnare, men med 1 400 geografiska platser, 50 annonskategorier och fem, sex applicerbara annonstyper (köpes, säljes, uthyres, sökes, bytes etc.) blir det minst en 500 000 varianter, d.v.s. 10 miljoner 5%-poster, med visst bortfall för orimliga kombinationer.

Vad tänks det spontant, om vi bortser från att ännu en i raden av köp- och säljsatsningar förmodligen inte kommer kunna ta strid med den större aktören? Jag anser dock att det är ett måste att jobba tillsammans och dela kakan för att folk ska få nys om nya aktörer.

Kan skicka länk via PM, men är främst ute efter input och feedback på upplägget beskrivet ovan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg backend.jpg (18.7 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg roulette.jpg (14.8 KB, 91 visningar)
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-07, 10:47 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Upplägget är lite kul men om målet inte är att konkurrera med de stora så tror jag tyvärr inte att det är värt att satsa på. Nu när Shpock-appen kommit så blir det nog ännu svårare. Vill man bli av med en bokhylla inför en flytt så vill man att det ska gå snabbt, lätt och smidigt i mobilen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2016-12-07 klockan 10:53
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-12, 15:05 #3
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kul att du gillade idén och att du tog dig tid att skriva några rader!

Troligtvis har jag ramlat över nätets alla "jag vill starta köp- och säljsida"-diskussioner och gemensamt har alla gratis annonsering som enda/starkaste strategi. Jag vill försöka med min variant att dela intäkter samt erbjuda väldigt specifik kategorisering, d.v.s. ta varje ledande nischad köp- och säljmarknad och baka in funktionaliteten för respektive kategori i min. Den större aktören B... erbjuder enbart ett fritextfält för kategorin "Bostäder sökes" och vill ha 130 kr. I den kategorin faller det naturligt att användaren hos mig lägger upp en sökesprofil med medsökande, inkomst, sysselsättning, deposition, djur- & rökfri och får notifikationer med matchningar.

Bakade in möjligheten att lägga upp kategorispecifika banners, så det kan visas bil- och/eller Stockholmsrelaterade annonser i Bilar säljes i Stockholm. Fick även med det jag pratade om innan att dela affiliateintäkterna på samma sätt som annonskostnaderna, så om ett affiliateköp härstammar från en kategori eller annons som har "partners" får de samma procent på denna provision.

Som jag skrev har jag implementerat så olika kategoriseringsfält visas för olika annonskategorier (se exempelvis bilder för kategorin "Restaurang & cafe säljes"). Dessa fält visas med angiven typ (säljes/köpes/bytes...) vid annonsering, skrivs ut i annonsen och är inom kort sökbara i sökmotorn. Den som säljer matar in fakta, den som lägger in köpesannons matar in önskemål och så får man magiskt pussla ihop det.

Bild 1: Lägga upp fältprofil
Bild 2: Fylla i fälten vid annonsering
Bild 3: Fält skrivs ut i annons
Bild 4: Soon to be, sålla på fälten i sökmotorn

Dagens Breakit-skörd på temat

Citiboard skulle utmana Blocket - hittills har det inte gått särskilt bra

Northzone, Facebook och Schibsted i global loppis-kamp
Bifogade bilder
Filtyp: jpg falt01.jpg (21.2 KB, 31 visningar)
Filtyp: jpg falt02.jpg (16.6 KB, 29 visningar)
Filtyp: jpg falt03.jpg (18.0 KB, 28 visningar)

Senast redigerad av Kay den 2016-12-12 klockan 15:10 Anledning: artiklar
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-13, 13:19 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kay Visa inlägg
Troligtvis har jag ramlat över nätets alla "jag vill starta köp- och säljsida"-diskussioner och gemensamt har alla gratis annonsering som enda/starkaste strategi. Jag vill försöka med min variant att dela intäkter samt erbjuda väldigt specifik kategorisering, d.v.s. ta varje ledande nischad köp- och säljmarknad och baka in funktionaliteten för respektive kategori i min. Den större aktören B... erbjuder enbart ett fritextfält för kategorin "Bostäder sökes" och vill ha 130 kr. I den kategorin faller det naturligt att användaren hos mig lägger upp en sökesprofil med medsökande, inkomst, sysselsättning, deposition, djur- & rökfri och får notifikationer med matchningar.

Bakade in möjligheten att lägga upp kategorispecifika banners, så det kan visas bil- och/eller Stockholmsrelaterade annonser i Bilar säljes i Stockholm. Fick även med det jag pratade om innan att dela affiliateintäkterna på samma sätt som annonskostnaderna, så om ett affiliateköp härstammar från en kategori eller annons som har "partners" får de samma procent på denna provision.
Just när det gäller dyra objekt som lägenheter och bilar så finns det ju av en anledning ganska framgångsrika specialsajter just för detta syfte. Där är det viktigt för de flesta köpare att tjänsten framstår som seriös och det blir nog en svår utmaning för dig om du inte samarbetar med några välkända aktörer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-21, 13:25 #5
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Har bakat in så eventuella köp via affiliateannonser (butiker med enbart affiliateprodukter) omfattas av intäktsfördelningen. Det är samma princip som för bannerannonsering, fast med djuplänkade produktsidor hos affiliateföretag kategoriserade som vanliga annonser. Produktfeeds, vill egentligen inte smutsa ner med automatiserade annonser, men det är en avvägning med tanke på fokus på att skapa intäkter för samarbetspartners kontra skapa ett vettigt annonsflöde för besökare. Blir inte mycket pengar för varje transaktion, säg 1% andel och 10% av ordersumman. Ordervärde 1000 kr genererar 1 spänn.

Nu ges alltså provision på annonskostnader, försäljning via banners, försäljning via affiliateannonser.

Som en förlängd arm gällande bannerannonsering är det även möjligt att skapa egna banners och länka till egna landningssidor, som skickar med EPI från min sida hela vägen till annonsörens webbplats. Gör det möjligt att dels utforma väldigt specifika banners att ha ner på specifik annonskategori och geografisk plats, samt sälja bannerplatser på årsbasis med lokal förankring.

Det blir en del att hålla ordning på. Sitter med utveckling, idé & visioner, grafisk design, administration av annonser, banners/landningssidor och butiker, ekonomi, hosting, SEO. Dels annonsörer (privatpersoner, företag och butiker), dels ragga samarbetspartners och dels mitt eget.

Jag tänkte att jag skriver lite om utvecklingen istället för att tyst klaga på att det aldrig skrivs något på WN. Annonsia.se är sidan.
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017