FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Sitter och funderar på när man egentligen ska våga ta klivet och sluta på sitt "vanliga jobb" och jobba heltid med affiliate/hemsidor. Jag tänkte först fråga er som har tagit det steget när ni egentligen insåg/kände att ni kunde sluta på ert "vanliga jobb"? Sen undrar jag vad ni tycker att man ska dra in varje månad brutto för att kunna leva på affiliate? Detta är självklart en definitionsfråga men vi säger att jag nu drar in 18 efter skatt på mitt vanliga jobb och klarar av att leva på det. Hoppas det inte blev för luddigt ![]() Ha det! Senast redigerad av Jesper Ribacka den 2013-10-02 klockan 15:22 Anledning: omformulering |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Första frågan du kan/ska ställa... Hur skulle du klara dig idag på endast dina affiliateintäckter?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det hänger mycket på hur snålt du lever och vilka omkostnader ditt företag har.
Räkna med att du ska ha 20 000 i lön före skatt. Din kostnad blir då 40 000 inklusive alla avgifter. Därtill har du kostnader för företaget. Mobiltelefon, dator, webbhotell, domäner, redovisningsbyrå osv. Dessa kostnader är svåra att gissa sig till men 1000 - 10 000 där beroende på din verksamhet. I kort: Du behöver omsätta 50 000 exklusive moms i månaden för att "överleva". Har du flickvän och huslån, rikta in dig på 80-100 000. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svar. 80-100 000 låter faktiskt rimligt. Är inte där än men nu har man ett mål att sträva efter. Andra får gärna fylla på med info hur deras bana har sett ut.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Antar att han redan idag betalar webhotell, domäner, dator, mobiltelefon med sina 18k, det blir ju ingen skillnad då? Redovisningsbyrån är ju dock något som tillkommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du nån sparbuffert? Annars är det galenskap att räkna på vad du överlever på. Det finns ingen säkerhetsmarginal och en del månader kommer vara bättre resp. sämre än andra.
Har du några lån? Vad ligger dina levnadskostnader på? Hur ser framtiden ut? Kan det tänkas att barn, bil, köp av lägenhet/hus etc ligger i närtid? Hur mycket kan eller behöver du spara på banken eller för andra investeringar? Om du skulle behöva göra en comeback inom ditt ordinarie yrke - hur ser det ut Dvs är du utdaterad om du inte praktiserar inom viss tid eller liknande. Vi kan omöjligen svara på din fråga utan att veta mer om hur din situation ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Som sagt är detta med hur mycket man behöver för att klara sig en definitionsfråga...
Sätt många som förespråkar att du kräver 100k per månad... 1 miljon om året.... Som sagt så beror det på vad man har för kostnader också, men som affiliate är väl dessa ganska begränsade? Domäner för några tusen (99/st?) och kanske 2-3 webhotell?. Personligen har jag levt på CSN. ca 9000 per månad i 4 år, man anpassar ju sig där efter men jag klarade mig. Detta skulle betyda en intäkt på kanske 18000 i månaden på affiliate. Men som sagt. Hur vill man leva? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är av den uppfattningen att affiliate tar så pass lite tid, när man väl får in pengar på en site, att man kan ha kvar sitt jobb samtidigt som man har en passiv inkomst. Beror förstås på vad för sorts siter du utvecklar men man har väldigt mycket mer kapital och kan verkligen satsa på en site om man vet att man har en fast inkomst från annat håll. Då kan du till en början pumpa in all vinst på marknadsföring istället och kanske inom 6 månader tjäna 5 gånger så mycket i månaden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bedömt menar han 20 000:- ut EFTER skatt och avgifter, sådeles är 40 000:- innan skatt och avgifter ganska rimligt. Sen kommer ju Conny snart att skriva att man skall avsätta si och så mycket pengar i pension, sjukdom, kontorshyra hejohå, men 40 000:- i vinst varje månad innan skatt borde man kunna leva på, dock är det en riskfylld branch, med lite otur kan man ju tappa halva månadsinkomsten om the big G är elak.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|