FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
#2 Firman följer med dig när du flyttar. Det var iaf vad jag fick höra när jag besökte skattekontoret här i Kalmar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Företagets adress följer med ja, men som tidigare sagt i tråden inte länet där namnskyddet gäller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK, men får jag inte hem en blankett när jag ska deklararera? Har inte tjänat några pengar i företaget, inte heller haft några avgifter. Så har aldrig skickat in någonting till skattemyndigheten, fick för mig att dom skickar ut papper med blanketter när det är dags att deklarera?
Har INTE f(a)-skatt sedel ifylld... Tänkte skaffa det nu när jag börjar få vita jobb... Vilka datum ska jag fylla i, är det 1:a januari 2005 - 31 december eller är det 1:a jan 2004 - 31:a dec 2004..? Ang. flytten så ja, firman följer med namnet... Fick jag också höra, ville mest höra och få det bekräftat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vill minnas att du kan ändra säte kostnadsfritt för ditt företag. Det gick i alla fall bra inom samma län. Kontakta bolagsverket.
Om ditt företag inte är registrerat för moms eller f-skatt bör du inte heller behöva deklarera något för företaget eftersom skatteverket bör anse att företaget inte finns. Det är bara namnet som är registrerat.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Adressändringar kostar bara om man byter län eftersom namnskyddet då måste uppdateras i deras databas.
Du kommer få en vanlig deklarationsblankett i början av våren. Mars eller april som du sedan ska fylla i. Du kommer även att få fylla i blankett N1 eftersom du har näringsverksamhet, men allt detta beskrivs i papperna du får ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK, men vad ska jag fylla i på blanketten nu då angående räkenskapetårets början?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det finns en hjälpbroschyr just för Skatte- och avgiftsanmälan där de går igenom ifyllnaden av blanketten.
Nog bäst att du läser den för jag har inte reglerna om förlängt/förkortat räkenskapsår i huvudet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Räkenskapsåret kan börja nu om du inte haft kostnader eller intäkter tidigare. 1/10 2005 till 31/12 2006 kan ju då var ett alternativ. Tänk på att om du har haft kostnader tidigare under året som du vill ha med i firman så är det bättre att göra en retroaktiv registrering ex 1/4 2005-31/12 2005 än att starta så sent att du får förlänga räkenskapsåret till nästa år.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|