FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tror på Trustrank som en mycket större faktor än PR i ranking.
Auktoritära siter får TR att dela ut och sprida eller att TR är en variant av PR med andra variabler inräknade. Länkmarknaden är i sig inget problem sålänge Googles algoritm kan räkna ut vilka som har onaturliga inlänkar och vilka som har naturliga. Siter som helt saknar spår av TR i sina inlänkar eller understiger en viss faktor skulle då kunna filtreras bort. Speciellt extremfall med väldigt många TR-svaga, men PR-starka inlänkar skulle man enkelt kunna identifiera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet kvarstår dock, ju högre TrustRank en site har desto större incitament till att sälja länkar och tjäna pengar. Problemet nämndes i en annan tråd om Matt Cuffs blog (Matt Cutts: Gadgets, Google, and SEO) - eftersom även en till synes auktoritär site som "Berkeley college newspaper" säljer länkar till oseriösa siter så kommer inte heller trustrank att kunna hitta alla. Om du kan köpa PR idag, kommer man att kunna köpa TR imorgon.
En normal tidnings trovärdighet går hand i hand med dess inkomster, även DN gör förtäckt reklam för spritförsäljning (som "information" Dagens media: Åtta bryggare lobbar för sänkt ölskatt i DN. Edit: fixade länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skillnaden är att TR inte går att mäta.
Folk är ofta skeptiska att betala för saker de inte kan se, men självklart löser det inte alla problem. Vad handlade denna tråden om egentligen? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ännu en X antal sidor lång tråd angående att PR är värdelöst ...
Läste precis en på DP igår, man blir trött på det. Ingen här är väl oenig på de följande påståendena: ? 1. Bland de hundratals faktorer som G använder för att ranka SERPs så är ingående länkar en faktor av dessa, en märkbar sådan. 2. G har myntat PageRank-systemet för att visa en mätning av ingående länkar till en viss webbsida (i ett ganska komplicerat system). 3. PR värdena finns på två servers, en intern som uppdateras förmodligen dagligen och en extern som visas på toolbaren och uppdateras runt var tredje månad. 4. Eftersom ingående länkar är en faktor av rankningen av SERPs och PageRank är en mätning av ingående länkar så har visst PageRank en betydelse vid rankning i SERPs. 5. Högre PR betyder INTE mer trafik eftersom här går man in på ett område som har med relevans att göra. + faktorer som Google sandlådan till etc. och en massa andra faktorer. Så kommentarer som att PR bara används i GDir är lite skrattretande faktiskt. Och får er som tror att PR bara är något skit som någon tänkte upp på en kväll borde ta en titt på denna länk: http://citeseer.ist.psu.edu/page98pagerank.html (sidan verkar vara nere nu, var uppe igår.) Annars denna länk som är Brin och Page's grunddokument för Googles sökmotor, och även om det skrevs kanske 1996 eller något så är det ändå en väldigt mycket sanning i den. PageRank tas upp väldigt tidigt i papperet. http://www-db.stanford.edu/~backrub/google.html saxat från Googles hemsida: http://www.google.com/intl/en/corporate/tech.html Citat:
Nu har jag sagt mitt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag sa aldrig att PR bara användes i G-dir. Jag sade däremot att det är det enda användningsområdet där man kan bevisa att PR har relevans.
Problemet är att alla fortfarande överskattar PR. Det är lite skrämmande att folk betalar för rena PR-länkar i dagsläget. Experterna på WN (Ove och Hans) sade tidigare i tråden att även de var skeptiska till PR som ett relevant mätverktyg. Ingen kan bevisa något så sådana här diskussioner är ungefär som att debattera om det finns en gud eller inte med en religiös person. Helt meningslöst med andra ord för alla famlar i mörkret och baserar sina teorier på personliga upplevelser eller vad folk på andra forum säger. Borde dock inte vara så svårt att göra empiriska undersökningar angående PR:s egentliga värde, bara någon hade haft tid och ork. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag driver idag ett antal hemsidor och har testat en hel del fram och tillbaka med interna och externa länkar. Det är ingen vetenskaplig forsking jag har gjort men man ser snabbt resultat av länkararna. Man upptäcker mycket snabbt att de 3 hörnstenar för placering i sökresultaten är domännamn/filnamn, inlänkar, PR. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men visst alla kan ha sina åsikter. Du har rätt i att man kan diskutera detta i evighet, folk borde titta efter själva och göra sin egen uppfattning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1. PR4 resulterade i mer trafik än PR0 för min sajt. 2. En PR0 kan ligga högt i SERP, och det beror inte bara på att Google Toolbar är dåligt uppdaterad, då även en sajt med få inkommande länkar kan rankas högt i SERP beroende på relevans och struktur. Men visst fick jag hjälp av tråden att bilda min uppfattning ![]() Tack ska ni ha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kolla vad Hans gör för sina kunder och hans position och pagerank, lustigt, han ligger 1:a på dom viktigaste termerna och har också högst pr. Första regeln när du inte kan SEO, lyssna inte på andra, observera dem! Kikar du vidare ser du att dom flesta svenska SEOs högt upp i söklistan låter kunderna länka till dem...hmmm, konstigt att just dom som missförstått PR lyckas hamna högst på listan? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|