FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ville ha TellusPay på min sida med jag har bara enskild firma, de kräver HB eller AB.
Vilka andra erbjuder kortbetalning till privatpersoner/enskild firma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Pay&Read erbjuder kortbetalningar till enskilda firmor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder dibs och är helnöjd med dem. Bättre priser än TellusPay har de också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() En EF "rankas" inte lika högt som ett AB. Och frågan kom till eftersom Samport inte erbjuder enskilda firmor sin tjänst.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Anledningen är att kreditvärdigheten är personlig i en enskild firma. Låt oss säga att personen med enskild firma har hög lön (500.000 kr / år) kommer det ses som ett väldigt litet aktiebolag om man skulle göra en jämförelse.
Enskild firma kan vara bra om man är hantverkare eller konsult, men inte om man ska sälja saker och agera butik. Då bör man minst fundera på Handelsbolag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Men... 1. Kreditvärdigheten blir bättre (man behöver oftast mer kredit som bolag kontra konsult) 2. Varumärkesskydd, mig veteligen kan man ej söka detta som enskild person, men jag kan ha fel. 3. Risk: Det betyder att du själv måste betala företagets skulder om inte pengarna i företaget räcker till. 4. Konkurs i "bolaget" = Personlig konkurs Men eftersom det är kreditvärdighet vi pratar om syftar jag främst på punkt 1. Edit: Men... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Rent praktiskt är det väl ingen skillnad med ett AB och en EF som omsätter lika mycket? En EF som avsätter hela resultatet i en expansionsfond har exakt samma likviditet som motsvarande AB. Sen går det väl inte att se på en kreditkontroll i och för sig så det är kanske där det faller? Jag är inte alls insatt i vad externa intressenter tittar efter när de gör en kreditupplysning, men jag vill gärna veta. Vad innefattar begreppet kreditvärdighet med andra ord? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|