FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Dessutom finns det i mina ögon en väldigt stor chans att den "oberoende myndighet" som skall hålla ett öga på detta. Verkligen lyckas skapa ett bättre miljö för barn på nätet! Bra, det finns en hel del på nätet som barn inte bör exponeras för under sin uppväxt! Med samtidigt hur mycket som helst som de inte bör missa! Thomas
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är ju verkligen en bra tanke. Men... kommer denna "oberoende myndighet" att klara av uppgiften? Det kommer att kräva mycket stora resurser. Intrångsförsöken från avskummet på nätet kommer att vara stora och konstanta. Bara att hålla ett forum (av WN:s storlek t.ex.) helt rent är ett stort jobb. Nu handlar det om en världsomspännande tld som ska modereras, puh! Dock är det definitivt värt ett försök. Jag kan gärna tänka mig att hjälpa till med det jobbet, men behöver nog lite ersättning för förlorad inkomst i så fall. Det behöver nog alla i den mycket stora skara människor som kommer att gå åt för att hålla .kid garanterat helt ren. Därmed kommer det alltså att kosta pengar, och inte lite heller. Att tänka sig att det ska fungera ideellt är galet. Se bara på DMOZ som saknar redaktörer i de flesta kategorier. Det funkar inte idag med att förlita sig på ideella arbetare. Vad jag vill säga är alltså: Kommer det verkligen att släppas till nog med ekonomiska resurser för att ro denna mycket fina idé i hamn?
/Bengt
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Thomas
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bra inititiativ!
För att slå ihop Thomas och Bengts svar till en enda fråga. Kommer man ha resurser att hantera tld:n ordentigt eller kommer .kid missa 99.9999% av alla bra sidor? Kanske är det enklare att lägga ut porr och annat som inte hör hemma på en barns skärm på .xxx och på så vis få dom andra domänerna barnsäkra? [edit] meddelandet skrevs innan thomas 2:a[/edit] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Mitt internet består av max 30 siter jag besöker dagligen, ett barn bör kunna öva och roa sig på en mindre mängd utvalda tjänster. Vill man nå målgruppen får man vara beredd att spendera samt visa att man har en solid tjänst. En grupp människor med kunskap i ämnet bör enkelt kunna hantera dessa ansökningar och godkänna rätt aktörer. Sämre än nu kan det ju inte bli så att säga, nu läggs ju allt ansvar på föräldern. Och hur gör man då när man inte själv har varken kunskap eller pengar att sätta sig in i problemet. Kortfattat kan man säga att det finns 1 miljon barn som gillar/gillade Britney Spears musik. Hur många miljoner pojkar/män gillar andra talanger kvinnan har och vad ger en sökning på internet? BritneySpears.kid kan ju du fungera som den officiella tjänsten som skivbolaget kan ansöka om. Angående pengar så är jag övertygad om att pengar inte är några problem. Om det skulle kosta $10 000 000 att bara ansöka om en domän lär det finnas 1000 tals seriösa aktörer som utan att ens fundera ansöker rakt av. Nu kan man ju inte göra så, men pengar att finansiera detta är jag övertygad om att det finns. Om exempelvis Amazon hade en site kopplad till barnboksavdelning på amazon.kid, torde ju Barnes & Noble inte vara sena med att betala miljoner dollar för bn.kid om dom var tvugna. Thomas
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
usch, tycker det verkar jobbigt med alla nya TLD's som ploppar upp, med avseende på att det är svårt att överblicka, hålla reda på mm
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är ju ingen som kommer använda sådana adresser... blir så trött på det. Det kommer ta en evighet att vänja folk vid en sådan ändelse.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Så ofantligt stora resurser kan väll ändå inte behövas, det mesta går ju att lösa med teknik som söker efter "förbjudna" ord och liknande. Och att en människa sitter och tittar igenom en sida om den verkar olämplig efter att roboten har hittat något dåligt ord. Hur snabbt ser man inte egentligen om en sida verkar vara något olämpligt. Det räcker att man tittar i några sekunder, sen kan man gå vidare och titta på nästa sida. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|