FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag behöver ett vettigt program för att mäta nätverkstrafiken på en server (Debian) och det ska kunna ge överskådlig statistik per månad, vecka, dag etc. MRTG passar inte mig då jag inte vill installera SNMP bara för att mäta trafiken lokalt. (Jag såg något om att MRTG skulle kunna ta info från ifconfig men det fungerade inte alls. Fick ändå SNMP-error).
Helst ska det inte agera egen webbserver utan producera statsen i form av bilder och/eller webbsidor, liknande MRTG. Grafik är inte nödvändigt men det är trevligt. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
apt-get install cacti
Superenkelt att konfigurera saker, den använder sig dessutom av rrd-grafer inte MRTG. Ta en titt på skärmdumpar: http://www.cacti.net/ Enda hake är att man får hålla kolla på den när uppdateringar kommer. Rekommendationen är alltså köra unstable debian och pss få fort kritiska uppdateringar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Om du får snmp-error är det nog för att du försöker köra cfgmaker. Skit i den och skapa en egen mrtg.cfg-fil istället. Då är det releativt enkelt att skicka in en Target[balblabla]: `mittscript.sh`som returnerar lite värden.
PMa mig om du behöver mera info/tips. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Mysko för mig funkade snmpd direkt ur lådan på debian/unstable.
Westman, vilken debian kör du med? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
snmpd är ondska. förstår om inte folk vill ha det pisset igång
![]() "snmpconf" heter det magiska kommandot som löser de flesta problemen (oftast). edit: skrev fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Fast jag tror inte man ska jämföra äpple och päron!
Snmpd är en SNMP-demon, snmpconf är bara en enkel perl-wizard för att sätta sin snmp-konfiguration. Båda saker är nödvändiga om du ska prata statistik på ett standardiserat sätt. Hur ont det kommer att göra för dig, bestämmer bara du själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jo, men problemet är ju att snmp inte är nåt vidare konfat när man får det oftast. Därför kör man snmpconf för att få igång det ..
Jag gillar inte SNMP för det är som att skjuta flugor med granatkastare när man bara vill ha lite nätverkstrafik-statistik. SNMP har säkert sina användningsområden i seriösa(re) tillämpningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag håller med Grazzy. Det är relativt enklelt att sätta upp ett cronscript för generera serverns lokala minnesåtgång, last och trafik direkt med MRTG, utan att gå via SNMP, om du letar upp ett exempel. Exempel finns det många av på Google
Att gå via SNMP är ju bara smidigt om tänkt att göra datainsamlingen med en annan dator. Ska du bara övervaka en dator (server), och kan visa resultaten som en webbsida med den, då skippar man enklast SNMP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
För mig räkte det att installera cacti :-) den trollade resten själv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Tack för svaren!
Ska titta på nicclas förslag och även cacti. Cacti är ett alternativ som jag tittat på förut. Lite overkill för en enda maskin men helt klart användbart. För övrigt så håller jag helt med grazzy om att SNMP är att "skjuta flugor med granatkastare" i det här fallet och därför vill jag inte ha in det på maskinen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|