FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
Beställde varor från en fabrik i Kina, betalade och sen skulle de då skicka grejerna. Visst tog det bra tag innan de skickade, och när de väl skickade så skickade de helt fel grejer och för ett värde av 1/10 av vad jag betalade ungefär. Nu vill de att jag ska skicka tillbaka det som jag fick av de, vilket kostar mer än varorna.. Då skulle jag iaf få pengarna tillbaka. Men jag skulle betala returportot och då skulle det vara billigare för mig att skita i det princip. Men jag har ju faktura så vill ha det jag beställt.. Har jag nån chans? Vad ska jag göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det inte därför man börjar med att beställa lite för att se om det är en seriös leverantöver ö h t?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan du inte dra tilbaka pengarna?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan du inte begära tillbaka 9/10 av priset så du bara betalar för det då fått, sedan säljer du prylarna? Kanske inte den trevligaste lösningen, men då förlorar du ju inte så mycket på det i alla fall.
Av nyfikenhet vad är det du fått för något? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad jag hört om kineser så skiter de i all affärsmoral. Att lova något betyder ingenting och om de får ett bättre erbjudande efter att de lovat leverans så tar det hellre det bättre erbjudandet.
Mig veterligen är det enda sättet att få det att funka bra med kineser är att ha representation i kina, antingen själv eller så importerar man via annat västerländskt bolag med eget kontor i kina. Du har blivit lurad, så det är nog bara att svälja förlusten och ta lärdom av händelsen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett affärsfolk som måste "bli styrda".. Du kan inte sitta och lyssna på dom och förvänta dig att allting fungerar som ni sagt.. Du måste hela tiden ringa dom och tala om för dom vad du vill att dom skall göra, om ni inte håller en hög dialog så "glöms du gärna bort"... Är man blyg och gömmer sig bakom e-posten så är man ett lätt offer och löper stor risk att bli blåst - Inte medvetet från deras sida dock, utan p.g.a "glömskan"..
Satsa några kronor på en affärsresa ner till Kina och hälsa på dom och visa hur intresserad du är av ett samarbete. Vill man så kan man också som eq0master skriver skaffa en representation i Kina, eller kontakta en västerländsk filial. Det finns också kineser i Sverige som kan åta sig kontakten med hemlandet för din räkning.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|