FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej Hopp!
Har en liten fråga. När jag lägger upp en film på nätet i formatet .wmv så startar Windows Media Player när jag ska se filmen. Lägger jag i stället upp filmen i .mov så öppnar sig ett nytt fönster i browsern och spelar upp filmen där i stället. Går det att få formatet .mov att starta programmet Quick Time precis som det fungerar med wmv och Windows Media Player? Tack på förhand! Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det ska inte spela någon roll vad filerna har för ändelse i namnet. Det som ska spela roll är vilken MIME-typ som webbservern säger att filen har. Webbservern brukar iofs oftast gå på filändelsen. Dock har jag märkt att IE som vanligt skiter i allt vad som heter standard och gör precis som... tja... den tror att det ska gå till.
Jag har för mig att man i Quick Time för Windows kan ställa in vilka typer av filer den ska öppna i webbläsaren och hur det ska gå till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok, tack för ditt svar kullervo, så, vilken MIME-typ ska jag använda?
Är det något mer jag kan göra, jag kan ju inte påverka användarens inställningar. Så, är det andra egenskaper som jag påverka? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När jag letar efter en mime-typ brukar jag kolla i mime.types som Apache använder sig av. Hittade "video/quicktime" i den vilket låter klockrent för ditt ändamål.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|