Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bygga egen maillösning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-16, 21:47 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Originally posted by Axentus@Aug 16 2005, 19:51
Vad för problem med windows? Har kört mailserver idag på windows utan några konstigheter i ett par år. Vad är det för kostnader för windows du tänker på, så dyrt är det ju inte.
Först är det faktiska licenskostnader för Windows, även mail programen då det knappt finns några vettiga GPL för Windows.

Sedan driften av Windows, ständiga uppdateringar, krav på brandvägg etc. Sedan tiden för downtime för restart.

Sedan när det blir många användara, riktigt många användare skulle jag inte vågat köra det alls på Windows.

För mig är det helt otänkbart betala massa tusen för att verkligen få problem som gäller säkerhet, stabilitet, maskar, virus. Och kräver massa omstarter när man kan få något helt gratis som verkligen fungerar och är stabilt samtidigt man ofta kan få mycket gratis hjälp på forum etc på GPL saker då många använder det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 22:21 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Axentus@Aug 16 2005, 17:41
Vad hade du för otäckheter med MailMax, körde också det ett tag, men är väl av samma åsikt som dig.
Frågan är väl snarare vilka problem det inte blev. Kommunikationsproblem med databasen etc.

Mot slutet blev det fel på vissa konton, vilket innebar att om någon skickade mail till ett visst konto så stoppades hela mailkön upp. Vilka konton detta gällde fick man gissa sig till.

Det var väldigt mycket som strulade väldigt ofta. Droppen var när jag rapporterade den sista buggen till SmartMax och fick veta att de skulle se om de kunde göra en fix om ett halvår - ett år när deras utvecklare var klara med den andra produkten de förnärvarande jobbade på. Kändes inte alls som en seriös leverantör.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 22:23 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by dennish@Aug 16 2005, 19:59
MDeamon skulle jag håll mig borta från, vi hade mycket konstiga problem när vi körde den.
Prestandan var inte heller något vidare när det börjde bli lite konton på den.
Hur många konton på ett ungefär är "lite konton". Den installation som fått så mycket beröm servar ett par hundra webbhotellskunder som jag förstått det.
Oläst 2005-08-16, 22:51 #14
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Medlem

Samma problem som vi hade, kände precis som ni att backupen och viljan att förbättra deras produkt var obefintlig.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 23:00 #15
Medlem

Medlem

hmailserver är väl ett utmärkt exempel?

Brandvägg, det bör du nog köra även om du kör linux/unix, ständiga uppdateringar, ja det är sant, men så betungade är det inte, och en omstart tar 2-3 minuter, detta kanske man behöver göra var 2-3 månad.
Även linux behöver ju uppdateras och är knappast fritt från hotet om mask/virus och intrångsförsök.
Vi lider in av några stabilitetsproblem på våra Windowsservrar, måste säga att Windows 2003 fungerat mycket bra vad gäller stabilit, viktigt är ju att även hårdvaran är "rätt" sammansatt.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 23:23 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag håller med Axentus. Vet man vad man sysslar med så är det inga problem att köra windowsservrar. Att man måste ha brandvägg är dessutom en myt. Jag har kört en W2K-server hemma (BBB) utan brandvägg i över två år. Jag har aldrig haft några problem med vare sig virus eller annat otyg. Visst, är man så klantig att man har fildelning och klienten för nätverk aktiverad på kortet som har en publik ipadress så får man problem.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 00:17 #17

Just BBB blockerar just 445,139 etc för alla sina kunder, så brandväggen finns redan fast dom står för den.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 07:09 #18
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av dennish
MDeamon skulle jag håll mig borta från, vi hade mycket konstiga problem när vi körde den.
Prestandan var inte heller något vidare när det börjde bli lite konton på den.
Hur många konton på ett ungefär är "lite konton". Den installation som fått så mycket beröm servar ett par hundra webbhotellskunder som jag förstått det.
Minns inte exakt, gissar att det var 5 - 10k konton, ett par hundra domäner kanske.
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 08:11 #19
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 17 2005, 00:17
Just BBB blockerar just 445,139 etc för alla sina kunder, så brandväggen finns redan fast dom står för den.
De enda portarna som är stängda hos BBB är fildelning och nätverksinloggning vilket man ska stänga av ändå. Mao. jag skulle lika gärna kunnat haft maskinen hos Telia med samma resultat.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 10:26 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
De enda portarna som är stängda hos BBB är fildelning och nätverksinloggning vilket man ska stänga av ändå. Mao. jag skulle lika gärna kunnat haft maskinen hos Telia med samma resultat.
Nu känns det som vi kommer från ämnet, men det är viss skillnad. Jag har haft en windows 2000 Server stående hemma i ett par år som jag knappt brytt mig om - den var inte uppdaterad med alla säkerhetsuppdateringar och liknande. Under de två år den var direktkopplad till BBB (och delade ut internetanslutningen i hemmet) hade jag inga problem alls. Efter flytt och på sin höjd några timmar på Telia ADSL var servern infekterad med än det ena och än det andra. Så visst försvinner det värsta skräpet med de spärrar BBB kör.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017