FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag undrar vad som är det bästa sättet att göra så att bilder inte kan visas på andra sidor är min egen server. Helst visa en spec. bild där det typ står: "denna bild tillhör www...". Det gäller apache server dock vet jag itne vad för OS, men det OS't b-one kör med och jag skulle inte bli förvånad om det är windows. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Några alternativ:
1) Lägg till vattenstämpel. Syns inte, men går att spåra om du upptäker att nån snor bilder av dig 2) Lägg in en logga/adress i bilden. Syns och kan irritera användaren, men är samtidigt väldigt effektivt. 3) Kolla referern och spärra/sänd ut annan bild om referern är från annan server än din egen. Nackdelen är att det inte är alla användare som skickar med referer-header. 4) Använd nån form av script som skapar en dynamisk slumpad sökväg till bilden som endast är giltig i nån minut. Några sämre alternativ: 5) Hindra att spara bilden till disk genom att inaktivera högerklick mha javascript 6) Sänk kvaliten på bilderna så att ingen vill sno dem... Finns säkert fler metoder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Här är färdigt exempel på hur du kan använda mod_rewrite i .htaccess. Följande kod spärrar alla försök till nedladdningar där referer-addressen inte är från din sajt.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om man stoppar referern så ser man givetvis till att de som inte har någon referer godkänns.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett alternativ är att dynamiskt lägga till en stor www.minsajt.com över bilden då användaren hotlinkar till den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
www.glife.se andvänder (på vissa bilder) flash + php i en bra kombination för att stoppa folk från att ta bilder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
zoran: Därför jag skrev att det var ett sämre alternativ.... Det är inte svårare än att trycka på print screen för att sno bilden (går väl iofs använda nån form av plugin som inte fastnar på screenshottar, har för mig att flash har viss sådan funktionalitet)
Själv hade jag nog kört med metod nummer 3 eller 4. Kullervos .htaccess-lösning är nog den absolut enklaste metoden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar så mycket allihoppa!
kullervo ska .htaccess ligga i bildmappen eller i roten? |
||