Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Amatörfotograf söker webhotell.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-10, 10:45 #1
Andy-Pandy Andy-Pandy är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Aug 2005
Hej, jag är ny här.

Hejsan!

Har klickat mig runt bland forumets många trådar som tar upp "valet av webhotell" men tycker mig inte har funnit ett svar som passar mig. Jag är nämligen på jakt efter ett billigt och bra webhotell där jag kan lägga upp ett fotogalleri.

Har många gånger läst att "man får vad man betalar" men är detta verkligen sant? Har inte så stora krav på kontot (e-mail, minst 100MB, trafik som klara besök från mina vänner och bekanta i Sverige, stabilt och inget avancerat med databas-möjligheter och liknande) utan ett simpelt webhotell som skulle passa en amatörfotograf med intresse för hemsidebygge.

Någon som har ett tips på ett bra och billigt (gärna inte över 400kr/år) webhotell för en novish som mig?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Andreas
Andy-Pandy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 11:09 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Sådana trådar är tyvärr uttjatade här på forumet. Du får ta och leta lite. Allt är frågan hur stabilt? Vad uppskattar du trafiken till? Hur stora skall bilderna vara? Hur mmånga bilder? Vissa som inte har stora krav och inte säljer något utan tar det på skoh kan tycka att B-one är ok. Vissa inte och tar Looopia (databas kostar extra), Crystone, eller ett amerianskt företag. Själv tycker jag du skall välja svenskt, då du inte har stra krav på trafik verkar det som. Titta i webbhotellguiden här på forumet. Du kanske hittar det du vill ha!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 11:47 #3
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Jag kan rekommendera www.oderland.se

deras bronspaket med 250mb, 5 Gb trafik och med mysql databaser för 21kr/månad + plus moms..

Har varit kund hos dem i över 2 år och är nöjd.. =)
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 12:27 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Prova att kontakta supporten hos några olika webbhotell och se vilka som verkar vara snabba och trevliga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 12:39 #5
Hej, jag är ny här.

Hej, jag är ny här.

Tackar för de svaren jag fått hittills! Har några frågor angående det som kommit upp.

Det här med trafik... Hur stor trafik är normalt att beräkna till en sida för en amatörfotograf som har ett 100 -tal foton (á 300kb) liggandes och som troligtvis mest kommer att få besök av vänner, familj och bekanta? Förstår att det är jättesvårt att uppskatta men ligger det runt 1GB/månad eller 10 GB/månad? Hur stor trafik har ni per månad?

Vad gäller stabiliteten hos webhotell... Hur pass dålig kan stabiliteten bli? Innebär dålig stabilitet att hemsidan ofta och länge åker ner och inte är tillgänglig? Har stabiliteten något med hastigheten att göra? Om inte, är hastigheten av jättestor betydelse eller kan dålig hastighet innebära en sekunds längre laddningstid?

Spelar den någon roll (för mig, läs ovan) om servern kör Windows eller Unix?

Tack än en gång!
Andy-Pandy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 17:10 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Trafiken brukar inte bli några problem, så länge sidan inte blir mycket populär.

Om bilden är 300KB får du ca plats 3 st nedladdningar på 1MB, så 10GB blir 30.000 möjliga nedladdningar. Men om du beräknar trafiken kommer stiga välj ett Webbhotell som inte tar 20-40:- /GB extra.

Hur pass dålig den kan bli, det är bara se på vissa Webbhotell som diskuteras är på WN vad verkligen botten går.

Hastigheten brukar inte vara något problem om du inte väljer överbelastade Webbhotell i USA. Dock finns det några Webbhotell i Sverige som bara sitter på 2Mbit etc.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 17:23 #7
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Om du vill ha din tid att tänka över så kan jag ge dig 2 månader gratis.
(ej mitt hotell, enbart köpt)

Kan alltid vara bra att se över, har själv gjort dumma köp tidigare och har inte kunnat använda sidorna.
Just för att det har varit så dåliga, varit nere jätte ofta, slöat om inte nere, funktioner strular...
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 18:14 #8
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by Andy-Pandy@Aug 10 2005, 12:39
Det här med trafik... Hur stor trafik är normalt att beräkna till en sida för en amatörfotograf som har ett 100 -tal foton (á 300kb) liggandes och som troligtvis mest kommer att få besök av vänner, familj och bekanta? Förstår att det är jättesvårt att uppskatta men ligger det runt 1GB/månad eller 10 GB/månad? Hur stor trafik har ni per månad?
Du kommer nog ligga runt 1 GB/månad är min kvalificerade gissning. Räkna dock med att skattningen * pi brukar komma närmare verkligheten.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017