Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IP-fråga..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-11, 17:36 #11
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by dm.se@Dec 11 2003, 15:24
Anonym (dvs en som inte supplyar din riktiga ip) norsk proxy ska fungera...
Detta förutsätter ju fortfarande att Google kollar upp ip-adressen man har mot vilket land den står registrerad i, jag tvivlar starkt på att Google använder den metoden för att avgöra vart användaren kommer ifrån.
Jevesus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-11, 18:17 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Då Google använder ägare av IP-blocket för att avgöra vad som är 'svenska sidor' (som komplement till sidans språk) antar jag att Google använder samma metod för att avgöra besökarens ursprung (dock högst troligt som komplement till cookie-information, hl=sv i url:en samt tld som söks igenom).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-12, 01:29 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by nomicon@Dec 10 2003, 23:22
Självklart kan man fejka / spoofa sin IP. Dock funkar det inte i detta fall.

Lite förenklat kan man säga såhär, i nedanstående scenario har han sin riktiga ipadress, som vi kallar
för 192.168.0.1:

En förfrågan (vid sökning) skickas till google
192.168.0.1 ----> 216.239.39.99 (www.google.com)
Svaren skickas tillbaka till användaren
192.168.0.1 <--- 216.239.39.99 (www.google.com)

I ett fejkat / spoofat scenario

En förfrågan (vid sökning) skickas till google
192.28.36.1 ---> 216.239.39.99 (www.google.com)
192.28.36.1 X--- 216.239.39.99 (www.google.com)
När google skickar tillbaka svaren till besökaren så mottages ingenting. Hans dator har faktist inte
den adressen den ska ha, och svarspaketen kommer aldrig fram, utan:
1: Skickas till den dator som faktist har den ipadress besökaren utger sig för att vara (den datorn undrar då vadfan google sysslar med, eftersom "jag" inte har frågat efter något.)
2: Ipadressen finns helt enkelt inte, något totalt påhittat, google undrar då vad fan som händer och skiter i verksamheten o går hem.
det du beskriver kallas "blind spoof" då man vill vara tydlig. finns ju andra alternativa sätt att spoofa avsändaradressen på.

för att förtydliga att det egentligen är möjligt att använda sig av spoof där man verkligen mottar data tänkte jag beskriva ett annat sätt, där det skulle fungera, i teorin. är dock aningen omständigt: skulle då gå ut på att man identifierar sig med ett "falskt" domännamn under ex. toppdomänen .no och ser till att det fejkade namnet 'resolvas', av ansvariga namnserver hos Google, till den egentliga avsändar-ip-adressen som man vill ha trafiken skickad till. dock är det antagligen så att google kontrollerar direkt mot IP i databaser (i stil med ex RIPE) i vilket land ip-adressen "hör hemma" och på så sätt visar olika versioner av sin sajt med utgångspunkt från det.

vill inte in gå på tekniska detaljer här eftersom det kanske börjar bli lite off topic. samtidigt finns det en hel böcker/tekniska rapporter och andra dokument som beskriver tillvägagångssättet i mer detalj för den som är intresserad.

en sak som styrker att google använder sig av ursprungskontroll mha ip-adresserna är då jag provat att gå in på googles sajt från en dator belägen i Kanada med ett hostnamn som slutar på .com (dvs inte .ca) och engelska inställt som systemspråk samt cookies avslaget. blev trots det identifierad att vara från 'canada'.

en intressant sak som jag såg var att google.no (registrerad 2001-02-26) öht inte har med Google.com att göra. någon som vet om detta varit upp i tvist?
Oläst 2003-12-12, 02:15 #14
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

i övrigt borde det gå att använda:

Google Adwords Norge
Oläst 2004-01-12, 20:20 #15
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
"Solbrillen google.no har ingen tilknytning til den amerikanske søkemotortjenesten fra Google Inc. Var du på utkikk etter søketjenesten, finner du den på webadressen www.google.com"

"Den amerikanske søkemotorleverandøren Google Inc ønsker å stoppe vår webshop. Les mer om dette på www.shopstop.no "

Det där på huvudsidan borde förklara en del men jag gissar på att de får in ganska många bersökare på detta domän.
Hakeem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-12, 21:37 #16
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Hakeem@Jan 12 2004, 17:20
"Solbrillen google.no har ingen tilknytning til den amerikanske søkemotortjenesten fra Google Inc. Var du på utkikk etter søketjenesten, finner du den på webadressen www.google.com"

"Den amerikanske søkemotorleverandøren Google Inc ønsker å stoppe vår webshop. Les mer om dette på www.shopstop.no "

Det där på huvudsidan borde förklara en del men jag gissar på att de får in ganska många bersökare på detta domän.
någon som är insatt i vilka chanser de bör ha för att få ha kvar domänen, med tanke på norska regler alltså?

med tanke på att det finns tidningsartiklar från 2002 så borde det redan avgjorts till Google Inc. nackdel, right?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017