Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

betala extra vid kortbetalning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-29, 02:05 #11
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
hyperflys avatar

Reg.datum: May 2004
Var ute i en skärgårdshandel förrut, frågade om de tog visa electron. Japp, om jag handlar för över 100kr. Efter ett tag kom han på att han visst kunde ta betalt om han la på lite extra i avgift. Tycker det är helt lugnt att betala en sån liten avgift.
Menar, är ju typ bara 3 kr eller något sånt?
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 07:24 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by gabriel@Jul 28 2005, 03:20
Såvitt jag vet så är det fortfarande tillåtet att ta extra vid betalning med kort om man känner för det...
Detta togs upp i ett inslag i nyheterna igår. Det är Visa som avtalat med sina kunder (handlare) att de inte får ta ut en extra avgift vid kortköp med Visa.

Övriga kortleverantörer vet jag inte hur det står till med.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 10:01 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Kort är jättebra - om de används vid rätt tillfällen. Rätt tillfälle är inte när man köper en kvällstidning eller ett äpple.

Men avgifterna är för höga, förr var iofs avgifterna högre men då var det manuell hantering av insända slippar. Numera har avgifterna sänkts lite, men det handlar fortfarande om för höga avgifter. Butikerna får betala för en terminal, telefonlinje, samtalskostnader, elförbrukning etc utöver inlösenavgifterna.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-05, 11:34 #14
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Tycker fortfarande företagen borde stå för kostnaden vid kortköp, som också de flesta gör.

Vill man ha kunder får man se till att erbjuda betalningssätt så alla kan handla, oavsett om dom har kontanter eller inte :-) En affär som inte tar VISA handlar inte jag i, enbart för jag hatar kontanter o tycker det är d rygt o hitta bankomater
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-05, 12:55 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by tech24@Aug 5 2005, 11:34
Tycker fortfarande företagen borde stå för kostnaden vid kortköp, som också de flesta gör.
Antingen visar man för kunden hur mycket kortbetalning kostar genom en särskild avgift, eller så bakas de in i övriga varor.

Företag står ALDRIG för kostnader det gör ALLTID kunden.
Oläst 2005-08-19, 00:11 #16
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Ska vara samma som kontantbetalning. Inte fan betalar en tilläggssumma för att jag använder vågen när jag ska väga äpplet. Inte betalar jag en extrasumma för kassasystemet och dess uppdateringar och säkra valutaskåp. Men ändå är det nått som ska köpas in och underhållas av företaget. Allt sånt är redan tänkt på när prissättningen av produkterna gjordes. Kontokort är inget nytt påfund. Dessutom finns det enorma besparingar att göra om man kan dra ner på den fysiska säkerhet som behövs för att transportera all valuta hit och dit. Besparingar som gynnar framförallt..... De affärer som säljer pryttlar. Det är DOM som ska kunna gadda ihop sig mot kortjättarna och ställa krav ELLER helt enkelt vägra deras kort tills villkoren blir bättre, inte vi konsumenter. Vi betalar ju TROTS ALLT årliga avgifter på korten samt att de banker som korten tillhör får ränta på pengarna vi har hos dom.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-19, 07:03 #17
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by iXam@Aug 19 2005, 00:11
Inte fan betalar en tilläggssumma för att jag använder vågen när jag ska väga äpplet. Inte betalar jag en extrasumma för kassasystemet och dess uppdateringar och säkra valutaskåp. Men ändå är det nått som ska köpas in och underhållas av företaget. Allt sånt är redan tänkt på när prissättningen av produkterna gjordes.
Inte vid vågen, men i övriga varor betalar du den summan. Detsamma gäller kylar, hyllor, el och så vidare...

Kunden står alltid för alla kostnader i en butik...

Kort är en kostnad som butiken betalar till banken, precis som att ett skåp kostar vid inköp. Kort är ett inköp vid varje transaktion, därmed hamnar även denna kostnad på kunden, antingen synlig direkt, eller som påslag vid varje transaktion.

Men jag håller med dig, den kostnaden borde inte finnas iom vi som bankkunder betalar årsavgift på korten. Dessutom lånar vi ut vårat kapital till banker till oftast 0% ränta. Detta kapital kan bankerna sedan låna vidare till högre ränta än 0% och det är där som deras vinster kommer in.

Vi kan alltså utöka ditt resonemang till: borde inte bankkunder ta ut alla sina pengar från banken och börja betala kontant igen, då är banken överflödig iom att vi inte får ngn ränta på pengarna.
Oläst 2005-08-19, 16:50 #18
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Personligen tycker jag att kort ska användas till allt, och att man inte ska behöva ha pengar på sig öht.
Sen om det kostar några kronor extra så tycker jag det är butiken som ska ta den smällen för att minska rånkostnaden.
Jymdis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 20:55 #19
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
OJ OJ OJ vilken gammal tråd. Men grävas upp ifrån avgrunden där den hör hemma ska den.

Är det någon som har kommit någon vart med den här saken eller har fått ny information sen tråden senast blev uppdaterad? Vilket är 2år sen. moha. Eller kanske kan ge lite vägledning till vem man ska kontakta för att få problemet löst en gång för alla. Är så fast besluten att sätta punkt för den här oändliga diskussionen som går runt i allas munnar varje gång man betalar en kortavgift.

Är så sjukt sugen att gå in med lagboken till närmsta kiosk och köpa ett äpple utan att betala avgiften.

Nå?
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 22:53 #20
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Ring din bank så lär de kunna svara på frågan
När jag kollade med Nordea senast var det inte tillåtet med kortavgift på VISA.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017