FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej alla.
Spelar det någon roll hur långt upp innehållet på sidan ligger i koden? Som jag har gjort nu har jag en spalt till höger med massa "onödigt" (utlänkar och sånt). Denna ligger som en float:right och hamnar alltså överst i koden. Ganska långt ner (75% av sidan) kommer själva innehållet som är viktigt. Spelar det någon roll? /Jon |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som jag har förstått det (är ingen expert), så bör innehållet ligga så långt upp i koden som möjligt, däremot har inte placeringen på skärmen någon betydelse.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar. Strukturerade om lite och fick upp innehållet.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ju mindre kod ju bättre
/Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Validating
|
Se till att innehållet kommer söre navigeringen.
Vi har instruktioner på någon del i sökmotorskolan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Detta handlar iofs om SEO, men man ska inte glömma användarvänlighet till förmån för SEO.
Nackdelen med att lägga innehåll före navigering uppträder på små skärmar som på mobiltelefoner och sådant som inte har stöd för CSS och för skärmläsare för blinda. Navigationen bör komma väldigt tidigt i koden på grund av detta.. Testa och se för er själva med extensionen "web developer" till firefox och ställ in "disable css" så märker ni vilken sillnad det blir. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Angående SEO i detta fall så hänger seo och användarvänlighet ihop, gör man en sida som sökmotorn förstår kommer nog användaren gilla den också om man gör på rätt sätt.
/Ove |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|