FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har ingenstans hört något om att Yahoo! eller Friendsters PHP-programmerare sliter sitt hår mer än andra. Och det vore väl rätt komiskt om de behövde slita sitt hår därför att stöd för namespaces saknas. Vi kan väl avsluta diskussionen om huruvida PHP eller .NET är bäst och vara lite sakliga? ![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Skilj alltså presentation från innehåll, precis som man delar (x)html och css. Men som tidigare sagt, .NET (med c#) var bara en naturlig utveckling, inte en objektiv utvärdering av vad som var möjligt att använda. (c#, vb.net, php, java, coldfusion osv...) Det är först i efterhand som jag känt mig relativt nöjd med valet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har för mig att syftet med WN var att vara ett forum för webmästare med kommersiella sidor... Retas bara. jag håller med. De flesta på WN är nog självlärda hobbyhackare som i bästa fall försöker tjäna några kronor på lite reklam på någon sida och då är nog PHP och MySQL det självklara valet. Sedan finns det vissa som kör PHP/MySQL för att billigare kunna distribuera sin applikation (kunden ska inte behöva köpa dyra licenser). .NET miljön lämpar sig nog bara för applikationer med kunder där både programvaran och licenser får kosta en del. Och den typen av leverantörer är nog i minoritet här (även inkluderat de som utvecklar system för internt bruk). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skriva i .NET när man kan skriva i java? Då får man ju dessutom plattformsoberoende kod (på riktigt) och kan framförallt återanvända sina klasser till andra vettiga projekt.
Med .NET låser du upp dig i Microsofts utvecklingssfär. Du gör dig och dina kunder beroende av ett operativsystem som styrs helt och hållet av ett företag. Det är säkert så att man med .NET kan bygga jättefina projekt när man har 10 utvecklare, projekt som hade blivit skit med PHP. Skillnaden är att där .NETs språk, då framförallt C# tvingar fram korrekt arkitektur genom sin syntax har man friheten att programmera som man vill med PHP. Det här är ingen ny diskussion, den har funnits sen det första objektorienterade programmeringspråket utvecklades. Vad skall styra? Språket eller programmeraren? Som jag ser det så kan en duktig programmerare få göra det valet själv, om han vill få hjälp och bli styrd, eller styra själv. I många fall är det enklare att få ta ett par genvägar. Att använda VB i .NET känns lite som att köpa en 50 fots segelbåt och sen gå för motor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Utom på följande punkter: Citat:
2) java har en plattformsoberoende bytekod. Det är sant. Med MONO får du det även i .Net. PHP kompileras ju inte så det är lika plattformsoberoende som java i praktiken. C-kod kan också göras plattformsoberoende. Det enda som krävs är att kompilera en gång för rätt miljö. Argumentet för Java som plattformsoberoende känns förlegat och 90-tal. Möjligen i en applet spelar det roll (och där kör ju fler och fler flash) men för alla andra tillämpningar spelar det ingen roll att min kompilerade javakod funkar på flera plattformar. Vill jag stödja flera plattformar kan jag göra det oavsett språk. Och eftersom vi pratar .NET kontra PHP är ju knappast applets uppe på tapeten... Men visst har du rätt - java är väl ett lika bra alternativ som .NET till PHP. Men då ska du trycka på rätt egenskaper hos java och inte irrelevanta argument som de ovan. Nu var det många år sedan jag tvingades göra något i java, men min erfarenhet säger att VS.NET (just det VS som i Visual Studio och inte VB...) är det hittils bästa utvecklingsmiljön. Allt finns integrerat i samma applikation och debuggning mellan flera komponenter är busenkel. Det finns säkert ett verktyg med en massa opensource pluginner som gör samma sak till Java osv, men handen på hjärtat - funkar det verkligen till 100%... Varje gång jag använt en annan utvecklingsmiljö än VS (eller emacs) så blir jag besviken på hur dåligt integration mellan de olika delara fungerar. Det är bara att bita i det sura äpplet: Ska man utveckla på Windows så komemr MS leverera en miljö som är bäst integrerad med Windows. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ok. Jag antar att en snabb slutsats är att inte särskillt många använder sig av .NET. Än...
För egen del så kan jag bara rekommendera detta språk då det ger utvecklaren mycket stora möjligheter att påverka output. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
På vilket sätt skulle .NET ge större möjlighet att "påverka output" än något annat språk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Själv ska jag börja läsa .NET i höst. Börjar med VB.NET (av någon anledning) för att sedan läsa Java och sen hoppa på C#. .NET är ju snabbare än php på grund av att det kompileras och möjligheten att kommunicera mellan program och webb är mycket lättare.
Men jag måste säga att jag gillar php. Den uppsjö av funktioner som man slipper skriva själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||