Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur utbredd är .NET användningen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-25, 11:14 #11
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Hur kommer det sig att en tråd som handlar om hur utbrett .NET är går över i att banka på PHP?
Jag tycker inte det är särksilt märkligt att diskutera PHP eftersom det är ett populärt alternativ till .NET. Banka är väl inte någon som gjort direkt. Om mitt inlägg uppfattades så kan jag tillägga att jag endast påpekar PHP:s brister eftersom de blir väldigt synliga när man jämför med C# t ex. Därmed inte sagt att jag hatar PHP, jag sitter just nu och programmerar i PHP.
Det är märkligt därför att tråden inte handlade om alternativ till .NET, eller ens huruvida .NET är en bra plattform utan hur spritt .NET är bland WN:s medlemmar.

Jag har ingenstans hört något om att Yahoo! eller Friendsters PHP-programmerare sliter sitt hår mer än andra. Och det vore väl rätt komiskt om de behövde slita sitt hår därför att stöd för namespaces saknas.

Vi kan väl avsluta diskussionen om huruvida PHP eller .NET är bäst och vara lite sakliga?
Oläst 2005-07-25, 12:40 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Per@Jul 25 2005, 11:14
Vi kan väl avsluta diskussionen om huruvida PHP eller .NET är bäst och vara lite sakliga?
Mitt argument för .NET är att du kan skapa ett business layer som du sedan lätt kan lägga vilket användargränssnitt du vill på. Webbläsare, ett windowsfönster, webservice eller annan extern koppling är endast ett sätt att komma åt bakomliggande lager. Med detta så kommer du åt alla funktioner som finns tillgängliga i operativet och behöver inte fundera över huruvida det du vill göra går eller inte, det handlar bara om hur krångligt det är.

Skilj alltså presentation från innehåll, precis som man delar (x)html och css.

Men som tidigare sagt, .NET (med c#) var bara en naturlig utveckling, inte en objektiv utvärdering av vad som var möjligt att använda. (c#, vb.net, php, java, coldfusion osv...) Det är först i efterhand som jag känt mig relativt nöjd med valet.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:24 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Per@Jul 25 2005, 10:30
För att återgå till ämnet; jag tror kanske inte .NET är speciellt utbrett bland WN:s användare men bland svenska företag tror jag det är desto mer använt.
Betyder det att majoriteten av medlemmarna här på WN inte är företag utan privatpersoner?
Jag har för mig att syftet med WN var att vara ett forum för webmästare med kommersiella sidor...

Retas bara. jag håller med. De flesta på WN är nog självlärda hobbyhackare som i bästa fall försöker tjäna några kronor på lite reklam på någon sida och då är nog PHP och MySQL det självklara valet.

Sedan finns det vissa som kör PHP/MySQL för att billigare kunna distribuera sin applikation (kunden ska inte behöva köpa dyra licenser).

.NET miljön lämpar sig nog bara för applikationer med kunder där både programvaran och licenser får kosta en del. Och den typen av leverantörer är nog i minoritet här (även inkluderat de som utvecklar system för internt bruk).
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:39 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Varför skriva i .NET när man kan skriva i java? Då får man ju dessutom plattformsoberoende kod (på riktigt) och kan framförallt återanvända sina klasser till andra vettiga projekt.

Med .NET låser du upp dig i Microsofts utvecklingssfär. Du gör dig och dina kunder beroende av ett operativsystem som styrs helt och hållet av ett företag.

Det är säkert så att man med .NET kan bygga jättefina projekt när man har 10 utvecklare, projekt som hade blivit skit med PHP. Skillnaden är att där .NETs språk, då framförallt C# tvingar fram korrekt arkitektur genom sin syntax har man friheten att programmera som man vill med PHP.

Det här är ingen ny diskussion, den har funnits sen det första objektorienterade programmeringspråket utvecklades. Vad skall styra? Språket eller programmeraren?

Som jag ser det så kan en duktig programmerare få göra det valet själv, om han vill få hjälp och bli styrd, eller styra själv. I många fall är det enklare att få ta ett par genvägar.

Att använda VB i .NET känns lite som att köpa en 50 fots segelbåt och sen gå för motor.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:43 #15
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 25 2005, 14:39
Att använda VB i .NET känns lite som att köpa en 50 fots segelbåt och sen gå för motor.
Blanda inte ihop VB med VB. Punkt!
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:56 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 25 2005, 14:39
Varför skriva i .NET när man kan skriva i java? Då får man ju dessutom plattformsoberoende kod (på riktigt) och kan framförallt återanvända sina klasser till andra vettiga projekt.

Med .NET låser du upp dig i Microsofts utvecklingssfär. Du gör dig och dina kunder beroende av ett operativsystem som styrs helt och hållet av ett företag.

Det är säkert så att man med .NET kan bygga jättefina projekt när man har 10 utvecklare, projekt som hade blivit skit med PHP. Skillnaden är att där .NETs språk, då framförallt C# tvingar fram korrekt arkitektur genom sin syntax har man friheten att programmera som man vill med PHP.

Det här är ingen ny diskussion, den har funnits sen det första objektorienterade programmeringspråket utvecklades. Vad skall styra? Språket eller programmeraren?

Som jag ser det så kan en duktig programmerare få göra det valet själv, om han vill få hjälp och bli styrd, eller styra själv. I många fall är det enklare att få ta ett par genvägar.

Jag håller med dig på nästan alla punkter.
Utom på följande punkter:
Citat:
1) Du implicerar i senare delen att man inte kan återanvända sina klasser i .NET eller PHP. Det är något av det löjligaste jag hört. Precis som du påpekar kan en duktig programmerare anamma grundläggande koncept som återanvändning och modularitet på i princip vilket språk som helst. Du kan skriva objektorienterat i C (jag menar ren ANSI C och inget annat) och du kan låta allt vara globalt i samma namespace i java. Nivån av återanvändbarhet sitter inte i språket eller miljön utan i koden och det är upp till programmeraren om det går att återanvända eller inte.
2) java har en plattformsoberoende bytekod. Det är sant. Med MONO får du det även i .Net. PHP kompileras ju inte så det är lika plattformsoberoende som java i praktiken. C-kod kan också göras plattformsoberoende. Det enda som krävs är att kompilera en gång för rätt miljö. Argumentet för Java som plattformsoberoende känns förlegat och 90-tal. Möjligen i en applet spelar det roll (och där kör ju fler och fler flash) men för alla andra tillämpningar spelar det ingen roll att min kompilerade javakod funkar på flera plattformar. Vill jag stödja flera plattformar kan jag göra det oavsett språk. Och eftersom vi pratar .NET kontra PHP är ju knappast applets uppe på tapeten...

Men visst har du rätt - java är väl ett lika bra alternativ som .NET till PHP. Men då ska du trycka på rätt egenskaper hos java och inte irrelevanta argument som de ovan.

Nu var det många år sedan jag tvingades göra något i java, men min erfarenhet säger att VS.NET (just det VS som i Visual Studio och inte VB...) är det hittils bästa utvecklingsmiljön. Allt finns integrerat i samma applikation och debuggning mellan flera komponenter är busenkel. Det finns säkert ett verktyg med en massa opensource pluginner som gör samma sak till Java osv, men handen på hjärtat - funkar det verkligen till 100%... Varje gång jag använt en annan utvecklingsmiljö än VS (eller emacs) så blir jag besviken på hur dåligt integration mellan de olika delara fungerar. Det är bara att bita i det sura äpplet: Ska man utveckla på Windows så komemr MS leverera en miljö som är bäst integrerad med Windows.
Oläst 2005-07-25, 21:34 #17
Niklosias avatar
Niklosia Niklosia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Niklosia Niklosia är inte uppkopplad
Nykomling
Niklosias avatar

Reg.datum: Sep 2004
Ok. Jag antar att en snabb slutsats är att inte särskillt många använder sig av .NET. Än...

För egen del så kan jag bara rekommendera detta språk då det ger utvecklaren mycket stora möjligheter att påverka output.
Niklosia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 21:58 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Niklosia@Jul 25 2005, 21:34
Ok. Jag antar att en snabb slutsats är att inte särskillt många använder sig av .NET. Än...

För egen del så kan jag bara rekommendera detta språk då det ger utvecklaren mycket stora möjligheter att påverka output.
Vad pratar du om?
På vilket sätt skulle .NET ge större möjlighet att "påverka output" än något annat språk?
Oläst 2005-07-25, 23:31 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Själv ska jag börja läsa .NET i höst. Börjar med VB.NET (av någon anledning) för att sedan läsa Java och sen hoppa på C#. .NET är ju snabbare än php på grund av att det kompileras och möjligheten att kommunicera mellan program och webb är mycket lättare.

Men jag måste säga att jag gillar php. Den uppsjö av funktioner som man slipper skriva själv.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 23:34 #20
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jul 25 2005, 23:31
Den uppsjö av funktioner som man slipper skriva själv.
Vänta du bara...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017