Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ska man göra med klienter som inte vill betala

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-24, 13:20 #1
Preemtech Preemtech är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Preemtech Preemtech är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Hejsan!

Jag undrar vad man ska göra med trilskande kunder som inte betalar sina fakturor och kunder som försöker smita iväg..

Det är så att jag har levererat ett e-handelssystem baserat på osCommerce åt en klient och nu betalar inte klienten fakturan trots upprepade påminnelser.
Jag har möjlighet att stänga deras webbplats, kan jag göra det?
Åt samma klient har jag även uppdaterat en annan webbplats med bl.a. ny funktionalitet, denna webbplats kan jag även stänga.

Sen har jag ett knivigt problem med en annan klient som håller på att dra sig ur ett webbprojekt trots att de formellt har bundit sig till köpet.
Klienten ska gå över från sin nuvarande webbleverantör till mig, deras nuvarande leverantör sitter på en databas som jag ska importera till den nya webbplatsen, dock vill inte den nuvarande leverantören släppa databasen, utan försöker låsa fast klienten hos dem (efter utsagor från klienten själv), dessutom har de upprepade gånger lovat att skicka specifikationskrav för den nya webbplatsen åt mig flera gånger, vilket de inte har gjort. Det slutgiltiga priset ska sedan räknas efter de krav de ställer på webbplatsen.
Jag har redan hunnit jobba en hel del på webbprojektet, (inget material levererat ännu dock) och en utomstående person ska ta hand om en databasimporten och har allting förberett för detta.
Jag underrättade klienten i god tid per e-post att de binder sig till köpeavtal med oss om de vill gå vidare, vilket de gjorde och skrev till svar: "Det är givetvis så att vi förstår att vi binder oss till att genomföra en affär med er - detta förutsätter givetvis att grundläggande kravet att befintlig kund & produktdatabas går att importera."
Vad har de för skyldigheter mot mitt företag och jag för skyldighet mot dem? Vad kan jag göra nu, de vill inte svara på e-post längre ens?

Någon som har bra tips på vad man kan göra med problematiska fall som dessa?
Dessutom blir det knappast lättare av att min webbyrå är registrerad i Finland, skulle jag tro.

Preemtech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017