Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ska man göra med klienter som inte vill betala

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-28, 00:54 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Finns det några skrivna avtal ö h t? Det låter inte så.

Om du hostar webbplatsen bör det inte vara något problem att stänga den om den inte är betald. Detta bör dock vara avtalat för att du ska ha ditt helt på det torra.

Om webbplatsen ligger hos tredje part (ett webbhotell förmodligen) bör det kunna vara fråga om olaga dataintrång, sabotage eller liknande om du stänger ner webbplatsen.

Har du skickat inkassokrav? Har kunderna bestridit fakturorna? Har du ansökt om betalningsföreläggande?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 00:59 #12
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jul 28 2005, 00:54
Om webbplatsen ligger hos tredje part (ett webbhotell förmodligen) bör det kunna vara fråga om olaga dataintrång, sabotage eller liknande om du stänger ner webbplatsen.
Polisen skulle nog inte lägga resurser på detta fall hur som helst, så det är nog inte något att bekymra sig om.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 01:34 #13
Preemtech Preemtech är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Nykomling

Några avtal som är underskrivna finns inte.
Ett webbhotell hostar webbplatserna så det blir väl bäst att gå via dem isf då.

Något inkassokrav är inte skickat åt kunden, osäker på hur jag ska gå tillväga med det då mitt företag är registrerat i Finland. Jag får ta en diskussion med min bokförare för att se vad han säger.

Iaf så har jag rätten på min sida, webbplatserna måste gå att stängas på ett eller annat sätt då de använder upphosvrättsskyddat material utan lov. Sen blir det ju angingen knepigt då själva koden är licenserad under GPL, den kan jag ju inte kräva att webbhotellet tar bort. :blink:
Preemtech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 08:01 #14
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jag skulle aldrig stänga ner webplatsen. Det är för stora risker med det. Möjligen kan du ladda upp en gammal backup och hänvisa till att du tagit tillbaka det du levererat och återställt deras gamla system eftersom de inte betalat, men det är tveksamt om det skulle hålla juridiskt så jag skulle inte göra det utan inblandning av advokat.

Den rätta vägen att gå är via påminnelse, inkasso, betalningsföreläggande. Ett inkasso bolag är alltid bra att ha avtal med. Det lär sig många i början... Intrum som vi använder har "särskild indrivning" som för en förhållande vis billig penning gör en hel del jobb som att skriva brev till styrelsen osv så att alla bolagets ägare och ledning blir medvetna om att bolaget potentiellt missköts. När vi anlitade Intrum som mest i slutet av 90-talet var vårt bolag det enda som fick betalt av ett bolag som senare konkade... Ett alternativ till inkassoföretag är att anlita en advokat som skriver ett brev till dem. brev på advokatpapper kan få många att mjukna. Fast att hota med skadestånd för brutet avtal kan vara lite hårt innan du gått igenom hela inkassosvängen.

Och ang. din underleverantör/kompis. Om ni inte avtalat om att underleverantören inte skall få betalt förrän du fått betalt från slutkunden så skall du betala honom. Han skall inte lida för at du inte skrivit ett avtal som skyddar dig ordentligt. Sedan har han kanske förståelse för din situation om han är din kompis, men han har rätten på sin sida.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 09:50 #15
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag skulle i och för sig rekommendera dig att inte göra något alls utan bara påminna dem om att de inte hara betalat. Sedan väntar du på en eventuell betalning, och inkommer den inte så gör du inte några affärer med dem i framtiden. Det är för lite pengar att bråka om helt enkelt. Jag har själv gått miste om x kr där 1000 < x < 25000 pga dåliga projekt utan giltiga avtal. Men det är bara att lära sig läxan och sedan glömma den kunden.
Oläst 2005-07-28, 11:11 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av koala
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Polisen skulle nog inte lägga resurser på detta fall hur som helst, så det är nog inte något att bekymra sig om.
Det skulle kunna vara grund för skadeståndskrav civilrättsligt, misstänker jag. Men jag är ingen jurist.
Oläst 2005-07-28, 11:13 #17
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -koala@Jul 28 2005, 00:59
Citat:

Det skulle kunna vara grund för skadeståndskrav civilrättsligt, misstänker jag. Men jag är ingen jurist.
Ok, jag vet inte så mycket om detta heller. Men jag känner till ett fall där en liknande incident ledde till polisanmälan som lades ner direkt.
Oläst 2005-07-28, 11:16 #18
Supermoderator

Supermoderator

Du kan skicka egna inkassokrav och du bör kunna ansöka om betalningsföreläggande utan problem. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men du ska ha skickat inkassokrav först för att följa god sed. Jag tycker inte det bör vara några problem inblandade bara för att bolaget är registrerat i Finland.

Vad gäller inkasso så rekommenderar jag att du lär dig processen och sköter det själv. Min erfarenhet av inkassobolag är att de bara krånglar till saker och ting och måste handledas på ett eller annat sätt.
Oläst 2005-07-28, 11:22 #19
Nykomling

Nykomling

Tack Jonny, jag ska titta närmare på inkassokrav och betalningsföreläggande för att se hur jag ska gå till väga.
Preemtech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017