FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 50.00% |
Nej |
0 | 0% |
Vet inte |
0 | 0% |
Ibland |
3 | 50.00% |
Antal röster: 6. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När man designar en databas finns det olika konventioner för att namnge tabeller och fält. Jag har inte tänkt särskilt mycket på att följa någon standard utan namngett tabeller och fält lite hur som helst. Nu ska jag börja följa den här standarden eftersom jag tycker att den verkar vettig: Essential Database Naming Conventions (and Style) by Justin Watt
Kortfattat: - tabellnamn i singular (hittills har jag haft dem i plural) - fält döps till tabellnamn_fältnamn - primärnycklar döps till tabellnamn_id - endast gemener (ej VERSALER) får användas - datum prefix: date_ - booleska prefix: is_ Hur gör ni andra när ni desingar databaser? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gör ganska mycket av det där, men jag använder aldrig _ för att skilja på ord utan kör allt i ett ord.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
tabellnamn_kolumnnamn
...men funderar på att köra en förkortning av tabellnamn när det ingår i kolumnnamnet då det annars kan bli fasligt långt. Som notation använder jag typ: dtFältnamn - datum nFältnamn - numeriskt värde (oavsett storlek) sFältnamn - strängar bFältnamn - boolean Tabellnamnen har första bokstaven i projektnamnet som prefix så att de sorteras skilt ifrån sqlserverns egna tabellnamn. Så exempelvis en tabell som heter n_news_keywords får fältnamn som heter nkw_nID nkw_sName nkw_dCreatedDate etc... blir ganska lätt att se både vilken tabell kolumnen tillhör samt dess datatyp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag använder nästan alla de där reglerna. Det ger sig rätt logiskt så dock tycker jag.
Edit: primärnycklarna har jag alltid haft lite svårt för att döpa till tabellnamn_id dock, brukar köra förstabokstaven i tabellen istälet, f_id. Jobbigt med långa namn tex tabell1.tabell2_id när man skriver frågor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använder aldrig _
Utan istället: enJätteViktigTabell |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag föreslår att ni som gillar ungersk notation (dvs att ange datatyp med prefix i namnet) börjar läsa här:
http://www.sqlservercentral.com/columnists...ongseries_1.asp Det är ju ingen slump att MS själva (som ju i princip är upphovsmännen till ungersk notation) avråder från att använda ungersk notation iom lanseringen av VS.NET och C#. Sedan tycker jag att eftersom man ändå kör case INsesitive i databasen så är det skitsamma med case (se fler artiklar i länken ovan). Att döpa kolumnerna till tabell_kolumn blir bara drygt i längden (mkt att skriva) och tillför ingenting (utom längre kolumnnamn). Exempel: Kod:
SELECT mytable_ID, mytable_mycolumn1, mytable_mycolumn2 FROM mytable vs SELECT mytable.ID, mytable.mycolumn1, mytable.mycolumn FROM mytablewithlongname AS mytable |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.sqlservercentral.com/columnists...iveoranythi.asp Bara för att man kan innebär inte att det är lämpligt. Min bil kan köras i 250km/h. Det är kanske inte lämpligt. Man kan som man klä sig i rosa klänning innan en anställningsintervju, men det är inte lämpligt. :P Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Nu upptäckte jag att jag tolkat det som skrivits lite fel. Det jag menade var att man kan ju döpa tabellnamnen case sensitive, inte att all data i databasen behöver vara det också. Tycker du att det är en dålig idé det med? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|