FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Håller på att koppla in nya uttag och bestämde mig för att enbart ha två uttag.
Är bilden som bifogas en korrekt koppling, och kan jag lämna returledarna från telestation oanvända ? (violett/turkos) Eller ska returledningen från uttag2 gå till returledningen från telestation ? Kan jag slippa returen helt och hållet kanske? Har kollat på Kjell&Co, Kens DSL-sidor m.m. utan att hitta korrekt beskrivning. Min bild är inte i "riktiga färger" så här kommer Färgförklaring Bild <-> vanliga kablar Blå = Vit Röd = Blå Svart = Turkos Gul = Violett |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Borjade skriva hur det går till, men ångrade mig. Du får en länk här istället.
http://www.hemab.se/download/18.8210...ADSLMANUAL.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Den hjälpte inte mycket heller tyvärr.
Den information jag eftersöker är om jag behöver retur-kopplingen, eller om jag kan skippa den. I alla beskrivningar står det "ev vidare till nästa jack", men jag har inget fler, ska jag då lämna tomt på sista, eller ska returen tillbaka ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Min gissning är att du kan skippa svart och gult helt och hållet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har tidigare arbetat 7 år som installatör på Telia:
Ta bort de gul/svarta ledningarna så har du en korrekt koppling. Lycka till! Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Från sista jacket ska det inte vara någon "retur". /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ingen retur där nej. Och jag håller med de andra om att svart och gul ska bort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Nu är det delvis draget, kom dock på att jag ska köra ifrån sista uttaget iväg till befintliga ledningarna i huset.
Nackdelen är att ledningarna som sitter här inte är märkta, båda är vita. Om jag kopplar fel, händer nåt mer än att det inte funkar ? har en gammal skittelefon jag tänkte prova med. Eller måste jag iväg och köpa mätare ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Du behöver ingen mätare, telefonen fungerar bra. I sämsta fall så kan det dröja några minuter innan ett felkopplat teleabb. fungerar igen. En gång fick jag lov att ringa Televerket (länge sen nu) och spela dum. De mätte och sen fungerade det igen.
Sen har jag för mig att det inte spelar någon roll om du växlar poler på ett trådpar men det kanske Pitbull bör svara på. Jag kommer inte ihåg vad det stod i boken men jag har aldrig haft något sådant problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag brukar alltid koppla om mina telefonjack så att jag kopplar alla direkt till stationen, dvs koppla jack 2 på samma skruvar som inkommande från stationen. Då slipper man att telefon 1 bryter samtalet för tel 2, plus att man kan prata flera samtidigt
![]() /JonasB |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|