FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kontaktade en kille angående en .com däman som jag är intresserad av. Jag frågade om han var intresserad av att sälja den.
Till svar får jag att jag kan få köpa den för för 4000:- (det är det priset vi tar för en transfer) Finns det ställen som tar ut sådana avgifter för en .com domän? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Transferavgiften tas normalt ut av den registratur du anlitar för att ta över domännamnet och oftast är det en årsavgift som tas ut - i samband med transfer förlängs också domännamnet med ett år.
Sedan finns det företag á la Comitnet som vill ha betalt för att släppa domännamnet...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så jag kan tex anlita loopia för att ta över domänet och då betala deras avgift på (280 kr om jag minns rätt) utan att säljaren har något att säga till om?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Vad som egentligen menas med "transferavgift" är den kostnad för själva förfarandet att överföra domänen till en ny registrator samt ev. byta kontaktuppgifter i samband med detta. Om nu säljaren väljer att kalla avgiften han vill ha för att genomföra en transfer för "transferavgift" så inkluderar detta förmodligen den kostnad han kan tänka sig att sälja domänen för (av säljaren fritt vald avgift) samt den "riktiga transferavgift" som innebär överföringen mellan registratorerna.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Den transfer-avgift som omtalas i denna tråd är förmodligen inte en registrar transfer-avgift, utan en särskild avgift avsedd för transfer av domännamn mellan två olika ägare (inte nödvändigtvis två olika registrars). Det är då upp till den nuvarande ägaren att bestämma den avgiften. När det däremot gäller registrar transfers för .com-domäner så betalar man en årsavgift, hos den nya registraren. Vad denna avgift är varierar givetvis, dock brukar det inte handla om 4000 SEK. En registrar transfer av en .com-domän till Loopia kostar 49 kr. För att göra en sådan överföring så krävs det att den nuvarande ägaren och registraren tillåter en registrar transfer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Titel på tråden är Transferkostnad för .com.
Så i detta fallet är det en .com och då borde det blir ganska rimliga kostnader. Min egen erfarenhet är att alla registers nöjer sig med priset för att förnya domänen 1 år. Om du litar på personen, hör med honom/henne vilken register .com domänen ligger hos. Efter det skapa ett konto där och be säljaren att be registern flytta domänen från säljarens till ditt konto. Hittils har jag aldrig behövt betala för en liknade process som ovan till godaddy, enom, directnic osv ... Vad säljaren vill "sälja" domänen för är ju en helt annan sak i mina ögon. Litar du inte på säljaren så blanda in en tredjepart likt Escrow (escrow.com) som håller pengarna mot en % under tiden ni gör processen ovan. Du kan även skapa ett konto på godaddy, enom eller directnic och läsa om vad normalt kallas nåt i stil med "Domain Transfers" och se om det är en alternativ metod, även den bygger på att ni har förtroende för varandra. Thomas
![]() |
Svara |
|
|