FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Ingen länk till en SATA vs SCSI test men ändå ett intressant test av hw raid mot sw raid http://www.adaptec.com/worldwide/pro...White%20Papers Själv skulle jag satsa på SCSI om jag hade en stor databas med många skrivningar och läsningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har faktiskt gjort ett val här, som jag inte riktigt har berättat om
![]() Jag köpte ett semibudget mobo (msi k8t master-2 far) med plats för två opterons, 2gb ram och en (1) processor samt ett sata disksystem jag kommer köra sw-raid på. Mitt resonemang är följande; Min databas är förhållandevis liten, jag kan hålla mycket av den i minnet och jag har redan rätt avancerade cache-lösningar. Alltså satsar jag på mycket minne istället för ett dyrt scsi-system. Jag har idag egentligen inget behov av två processorer varpå jag funderade över att köpa en vanlig p4, dock så blev det nästan lika dyrt/billigt att köpa ett dual mobo med en opterion varpå jag då både "behåller och äter" kakan. Jag kan uppgradera när behovet uppstår (om ett halvår-år eller så med nuvarande utveckling). Det blev mao ett hemmabygge, kommer att få skämmas i serverhallen brevid sina dell och hp-bröder, men åh andra sidan tänker jag testköra sk*ten ur burken innan jag ställer upp den. Jag lär återkomma i denna tråden om det blir en besvikelse :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
hur hade du planerat att testa och lasta servern mer exakt? Jag vill också lasta ned rejält på något sätt och se vad den går för innan jag lägger upp i drift. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|