FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tja!
Har sedan en tid reggat en domän med aa i namnet. AA ska ju då vara lika med å. T.ex. www . aaland . se där aa=å Jobbade lite med domänen/sidan i början för att få en så pass hög ranking som möjligt, låg väl ganska ok i Googles register, dock så har jag trillat ner en aning nu och ligger på sida nr 3 med ett av mina viktigaste sökord. Är det några fler här som har testat att reggat domäner med aa, ea & oe som då ska vara lika med å, ä & ö ? Min tanke var att jag ganska snabbt skulle komma upp bra i sökmotorerna eftersom min domän enligt mig själv vara ganska klockren, men, så enkelt som jag trodde var det inte.... Tolkar inte Google aa=å, ae=ä, oe=ö i domännamn. I kataloger och i filnamn rekomenderas det ju att man ska använda sig av denna teknik. Men det kanske inte funkar lika bra i domännamn....? Är inte ute efter några direkta tips om hur jag ska göra utan bara lite nyfiken på om det är fler som gjort som jag och vilken erfarenhet ni har av detta.... Men visst, någon som har tips så är ju de också välkommet förstås. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vid sökning på "moete" gav Google förut resultat med ordet möte, nu ger Google istället resultat med møte. Frågan är vad som är Ö nu?
http://www.google.com/search?hl=en&q=moete Edit: Ontopic: Jag formaterar alla mina kataloger/dokumentnamn med aa/ae/oe sedan en tid tillbaka med bra resultat. Dock skulle jag inte formaterat själva domännamnet på det sättet då jag tycker det ser konstigt ut. Hellre raksmorgas.se än raeksmoergaas.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, som sagt, jag blir inte riktigt klok på detta.....
Trodde i min vildaste fantasi att detta var en enkel match, men ack vad jag bedrog mig.... Ja, ni vet säkert vilken domän jag jag syftar på, i mitt resonemang utan att behöva skriva ut denna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Huvudsajten är en helt annan med annat innehåll. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men, teoretiskt sett så borde webbyraa vara lika bra, eller? Om vi nu ska använda oss av Googles teckentolkning: å=aa ä=ae ö=oe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
![]() Kan väl inte jämföra det med hjärnkirurgi men det är en hel vetenskap. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker det borde ha varit enklare att få upp min domän bättre med sökordet webbyrå, webbyrå ska ju då kontra webbyraa
Men, som sagt, jobbade bara med den i tre-fyra veckor, lade upp den i en del länksidor. Nu på senare tid har jag inte ägnat någon tid alls.... Har väl varit online med den domänen i ca: 4 månader. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Men det verkar aldrig ha fått något genomslag i Sverige. Samma sak med Norge, köpte på mig motsvarigheten till "sökmotoroptimering" under .NO och .COM nyligen ![]() Den borde inte varit kvar.. Men intresset, medvetenheten och genomslagskraften för oe, ae och aa är fortfarande väldigt låg bland webbmasters i Sverige och Norge. Eller är det bara en ovilja att anamma dessa? Ang om det blir "ö" eller "ø" beror på hur bra optimerad sidan är. Båda dessa tecken räknas som "oe". Har själv exprimenterat en del med "o" vs "oe" och "ö" - men märker knappt någon skillnad mellan "o" eller "oe" i domännamnet. Nä, IDN's är ett gissel och kommer fortsätta vara det. Jobbigt att behöva ha både oe, o och ö varianten för att vara säker. Sedan kanske man vill ha en eller två extra TLD's. Då blir det riktigt jobbigt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|