FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fördubblad moms på mat föreslås
Mat, biobesök, böcker och taxiresor kan bli 10-15 procent dyrare. Det kan bli följden om Sverige inför en enhetligt moms på 21,7 procent, som en statlig utredning föreslår. Andra varor och tjänster blir billigare. Sverige bör övergå till en enhetlig moms på 21,7 procent, föreslår en statlig utredning. Hel artikel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
usch o fy säger jag bara. Hoppas verkligen inte detta slår in. Det skulle betyda att vår verksamhet inom bussbranschen blir jäääävligt dyr helt plötsligt! Den 6% momsen är guld idag! Vad har ni andra för fördelar/nackdelar med generll momssats?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bra tycker jag.. mindre kostnader för administration och det lönar sig nog för alla på lång sikt..
Fredrik: Tror du att folk kommer att köra bil eller flyg istället? Dina konkurrenter måste ju också höja sina priser... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Förmodligen mer bil, vi jobbar ju tyvärr med ungdomar runt 18 år...alltså fortfarande väldigt priskänsliga....4-dubblas (nästan) momsen så blir det ganska stora pengar för att ett studie/barnbidrag skall räcka till
![]() Men men, den som lever lär väl se! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
tänk på alla fattiga studenter som köper mat varje dag på högskolan... :unsure:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
En hyra på 3900:- och studiebidrag på c:a 6700 ger inte mycket över till studiemateriell, mat, nöje, kläder och annat. Så den där klassikern att studenter lever på nudlar, knäckebröd o vatten stämde verkligen in på mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med Thomas. Själv hade jag 2400 per månad när jag pluggade efter att hyran var betalt, det kunde jag spara några hundralappar av varje månad. Och jag åt aldrig nudlar. Däremot så blev det lite ryggbiff och sånt då och då. Allt handlar ju om vad man prioriterar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hmm jag har inte mer än 2-3000 kvar av lönen vissa månader heller...de där härliga då allt kommer med el, tv, o blabla.
Jag tror faktiskt inte att butikerna kommer att sänka priserna på de varorna som drabbas ett öre. Utan kommer att ta de extra kronorna från momsen i vinst istället. Och vi som får höjd moms drabbas jävligt hårt av det! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror inte heller på förslaget om generell moms av samma anledning som Fredrik precis nämnde.
Det är inte säkert att butikerna kommer sänka sina priser bara för att momsen sänks, utan en del kommer troligtvis att ta "överskottet" själva och tänka att det är samma pris för kunden som inte kommer bry sig. En sak som är säker är däremot att det kommer att bli prishöjningar på böcker, bio, restauranger mm. Men hur troligt är det egentligen att detta förslag går igenom tror ni? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|