FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag läste om att sökmotorer ignorerar frågetecken i URL:er, jag kollade av det och det stämde delvis, sidor som jag har med ? i URL:en blev ignorerade medan jag har sett att andra sidor som innehåller ? icke ha blivit ignorerade.
Berätta för mig hur jag gör för att få sidor med ? ignorerade, jag tror att det är så att sidor som använder ASP inte blir spindlade om de använder frågetecken i URL:en. Jag vet att det funkar som vanligt på PHP, så frågan jag ställer är: Hur gör jag så att sidor med ? blir spindlade (jag har inte tänkt att byta språk)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är inte säkert att det är problemet..
Om dom sidor som inte har blivit indexerade har samma typ av adress som dom som har blivit indexerade är det antagligen nåt annat problem! Bättre linkstruktur, links till djupliggande sidor utifrån.. Sitemap! Kan lösa detta.. Kan också va nåt annat problem ![]() Cookies, Javascript eller några plugins på sidorna? Nånting som är annorlunda? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag råkade säga fel, jag menade inte att sidorna inte blev indexserade utan att det inte fick någon PR. Soryy klockan var 3 så jag var lite trött...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett väldigt bra sätt att lösa detta på, är att använda apache och mod_rewrite om jag förstått det rätt, WN.se använder det t ex.
Då blir en länk som egentligen ser ut forum.php?forum=14 f14.html Det blir som en genväg, och google gillar .html mer än ? Fast du kör ASP så jag tvekar på att du kör apache, men man vet inte. ![]() Rätta mig gärna om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
^^ jag har tyvärr inte apache men om ni har några andra klyfftiga förslag så mottages det gärna...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Borde inte detta gå att koda i asp så att den skapar adresserna dynamiskt och sen läser ut id't i adressen. Istället för sida.asp?id=14 så kan man läsa av sida14.html som id 14, om nu servern stödjer asp i htmldokument.. Någon som testat detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
det är vad jag gissar på iaf ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
På http://www.jdhodges.com/log/1309 finns en genomgång av olika URL rewrite filters för IIS.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
tack!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Efter 4 månader väcker jag frågan igen
![]() Om en ASP sida inte innehåller något frågetecken, bara sidan.asp är den lika poppis som sidan.html hos Google? Om man ska optimera ett ord, på en undersida spelar det någon roll om den heter www.sidan.se/bil.html alt. www.sidan.se/bil och sedan ha en index sida i mappen bil? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|