FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Någon idé? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Exakt vad är det som du vill ha utfört? Hur du än vrider och vänder på det hela så kan du aldrig skydda en bild som visas på nätet. Man kommer alltid åt den på ett eller anant sätt. Som jag uppfattade ditt första inlägg så vill du helt enkelt bara ladda filerna från filsystemet från en mapp som inte är tillgänglig via nätet. Du fick ett par alternativ där du enkelt laddar upp dem via en aspx sida i IMG taggen. ge mig en tydlig bild av vad du vill ha utfört så skall jag visa i .NET (aspx ) hur man kan göra. /M |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är sant att man inte kan hindra besökarna från att spara eller kopiera bilderna. Det är jag den förste att erkänna:
http://www.tydal.nu/article/88 http://www.tydal.nu/article/61 Men som jag fattade frågan vill han inte att det ska gå att nå bilderna på något annat sätt än via hemsidan. Dvs, man ska inte kunna ange någon URL på adressraden som går direkt till bilden. Att bara hämta bilderna via ett skript gör ju varken till eller från, allt som sker är bara att bilderna får en annan URL, men det går att hämta dem direkt precis som tidigare. För att göra så de enbart (nåja) blir tillgängliga genom img-taggen på en viss hemsida så måste det till en ytterligare kontroll. Exempelvis slumptalslösningen som jag beskrivit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag ser inte (nu är jag läste om kravet lite nogrannare) heller någon annan lösning. Det är ju trots allt ett html-resultat hos klienten som gör ett anrop mot bilden. Man kan inte förlita sig på refererers heller... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, var nog lite otydlig i min specifikation. Att en användare laddar ner bilden när han/hon väl får upp den bekommer mig inte. Håller på med en applikation som är användarbaserad. Och bilderna som administratören tilldelar användarna ska enbart kunna ses av den valda användaren. Ska därför inte vara möjligt att kunna ladda dem genom att ange direktlänk.
Tror jag funnit en acceptabel lösning. Finns tydligen möjlighet att i asp.net skriva en egen httpHandler och sedan koppla denna till specifika filtyper. I handler kan man titta på hur förfrågan inkommit och ta ställning till vad som ska göras. På detta sätt kan man även skydda sig från extern länkning (om man nu vill det). Får utvärdera möjligheterna nu under förmiddagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
> Och bilderna som administratören tilldelar användarna ska enbart kunna
> ses av den valda användaren. Ska därför inte vara möjligt att kunna ladda > dem genom att ange direktlänk. Men den valda användaren ska väl kunna ladda dem genom att ange direktlänk? I så fall är det ju inga problem. Du gör som Micke N tidigare beskrivit med LoadImage.aspx och lägger bilderna utanför wwwroot. Sen blir ju villkoret för att visa bilden att den inloggade användaren har fått den tilldelad sig, vilket du lämpligen håller reda på i en databas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men jag skrev en httpHandler, och drar igenom alla .jpg bilder genom den. Fungerar fint nu. En bonus man får genom denna lösningen är att man skyddar även bilderna från länkning på ett snyggt sätt. Bilden blir inte bara spärrad, utan man kan byta ut dem mot en annan bild som säger t.ex. "Besök bla bla för korrekt bild", om det nu är något man vill. Tackar alla för hjälpen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
<add verb="GET" path="*.jpg" type="JpgHandler, MyDll"/> I typ anger man bara namnet på/sökvägen till klassen, och namnet på dll:en. "Tricket" ligger sedan i att låta .jpg filer passera asp.net i IIS:en som någon nämnde i ett inlägg här tidigare. Hehe, helt ärligt vet jag inte hur säkert det är. Kanske någon som har synpunkter? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|