Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anonyma .com ägare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-28, 18:05 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem

Planerar att bredvid mina kommersiella projekt starta upp mer en ideel, men även på sikt kommersiell gångbar, politisk hemsida till stöd av det amerikanska ekonominiska systemet. Innehållet på sajten behöver vi inte disskutera vidare här eftersom det inte är det min fråga handlar om.

Istället är jag orolig för att den här sidan om kanske 20 år framåt i tiden skulle kunna orsaka viss skada på min person eftersom jag inte vet hur exakt vilket typ av jobb eller position i samhället jag kommer få, eller hur det svenska samhället och min umgängeskrets ställer sig i dessa frågor om tjugo år. Jag tror förvisso inte att det skall bli några problem, men vill undersöka möjligheten att skydda min person.

Är således intresserad av att mitt namn inte skall dyka upp som ägare av sidan om någon idag (eller om tjugo år när den förvisso antaglien har legat nere i över ett decenium) om någon gör en s.k. WHOIS sökning, dock vill jag naturligtvis att min juridiska rätt till sidan skall vara skyddad. Vad bör man mer tänka på för att man inte om tjugo år, om allt går åt fel håll så att säga, skall få otrevliga samtal från journalister som sett ens äganderätt till sidan man hade för 19 år sedan?

Förstår att vissa kanske tar illa upp av frågeställningen, men ha då i beaktande att det för mig gäller min möjlighet till yttrandefrihet.

Hur skulle man kunna gå till väga?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-28, 18:23 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
eNom har lanserat en tjänst som heter Id-protect, som kanske kan vara något. Jag vet inte exakt hur den fungerar men man kan säkert läsa mer om det på www.enom.com. ICANN har dock ett regelverk för WHOIS-records riktighet vars innehåll jag inte kan redogöra för.

Jag antar att det smartaste om du vill ha juridisk rätt till något är att före du publicerar det försegla det med någon slags datumstämpel eller liknande (?). Om jag inte minns fel kan man i det förlovade landet USA t.ex. gå ner till posten och be om en försegling med datumstämpel som ska vara juridiskt hållbar (det var nog ett tag sen iofs). Kan inte juridiken kring detta.

Jag tror ju personligen du råkar mer illa ut i dagens Sverige då man försvarar ett kvasi-demokratiskt korporativistiskt system jämfört med om 20 år då alla redan indoktrinerats. (Kunde inte låta bli, du sa faktiskt vad det hela handlade om.)
Oläst 2003-11-28, 19:38 #3
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Kolla även http://www.domainsbyproxy.com
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-29, 18:22 #4
Medlem

Medlem

Finns det inget svenskt webbhotell som regestrar domänen i sitt namn och är väldigt restrektiva med att lämna ut namnet på den som i verkliga fallet äger sidan?

Hur blir det sedan med skattemyndigheten? Säg att man skulle kunna dra in 20 000 om året från en sådan sida, med omkostnader på 10 000. Skattemyndigheten kommer väl kräva redovisning på varenda öre så att det ändå framgår vem som äger sidan? Eller?

Vill naturligtvis göra rätt för mig och betala skatt, men finns det något lagligt sätt att kringå ovanstående så att man betalr sin skatt men skattemynidheten (och därigenom offentliga register) inte kan se exakt (vilken typ av internetverksamhet) var pengarna kom ifrån?
Oläst 2003-11-29, 19:20 #5
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Det är du som juridisk person som blir beskattad och det hjälper knappast om du bara ändrar ägarskapet på domänen. Det enda som visas offentligt är isåfall ditt bolagsnamn/SNI-kod/Verksamhetsbeskrivning.

Vad exakt är det du vill dölja? Det låter iaf väldigt extremt i mina öron...
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-29, 19:52 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

ett alternativ är ju att köpa in ett skalbolag och ordna en s.k "målvakt" som står som ägare för bolaget. på så sätt kan du i bakgrunden editera sidor och hålla sajten uppdaterad medans allt juridiskt (ekonomiskt) har koppling till det inköpta AB och målvakten.

ett annat kanske mer realistiskt alternativ är ju att så länge den sajt tänkt driva inte har alltför mycket trafik kan du ju ordna ett av de gratiswebhostingmöjligheter och eventuellt låta någon kompis, som inte är lika rädd för politiska läget i framtiden, stå registrerad - alternativt registrera sig under ett alias. vissa gratishostare är inte så noga med att samla in persondata från dig som registrant (vilket de i min mening antagligen borde vara).

hursomhelst så handlar det ju i slutändan om att du på Internet är lika "icke-anonym" som man kan tro - precis som i verkligheten. vill någon ta reda på vem som står bakom så går det alltid på ett eller annat sätt. även om vissa sätt är omständigare än andra.
Oläst 2003-11-29, 20:35 #7
Supermoderator

Supermoderator

Skalbolag är olagligt och högt riskabelt eftersom skalbolag oftast är tömda på tillgångar... om du menar ett vanligt aktiebolag med sk. nominee så är jag dock med på vad du menar, frågan är om det är lönt när sidan beräknas vinsta 10 000 på ett år, kostnaderna för att upprätta en årsrapport ligger förmodligen på minst det dubbla.

Det är för övrigt högst osannolikt att uppgifter som dessa kommer ut om du kör med ex. utländskt webhotell & döljer ägarskapet/skriver fejkade uppgifter på domänregen.
Oläst 2003-11-29, 21:24 #8
Medlem

Medlem

Nu börjar det faktiskt låte lite för extremt med förslag på skalbolag och alkisar i styrelsen.

Som dm.se skrev:

"Det är för övrigt högst osannolikt att uppgifter som dessa kommer ut om du kör med ex. utländskt webhotell & döljer ägarskapet/skriver fejkade uppgifter på domänregen."

Så, finns det några bra utländska webbhotell som erbjuder dolt ägandeskap?

Hmm, sen kvarstår ju förstås skattemyndigheten som en nagel i ögat. Har inga problem att betala skatt, dock eventuellt viss motvilja med att specifiera vilken typ av verksamhet det rör sig om. Får kanske driva helt ideelt initiallt tills dess att jag finner en laglig lösning även på detta problem.
Oläst 2003-11-29, 23:19 #9
Supermoderator

Supermoderator

SNI-kod 72220 kombinerat med en väl formulerad verksamhetsbeskrivning är allt jag har att säga... :)

Du behöver aldrig uppge dina korrekta uppgifter, sköt inbetalningarna via check/wire eller nåt så finns det heller inget VISA registrerat på dig.. då ska det -väldigt- mycket till för att nån ska komma på vad du håller på med... skulle chansa på att du även kan betala med VISA då många utländska företag har en tight privacy policy.
Oläst 2003-11-29, 23:41 #10
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by dm.se@Nov 29 2003, 18:35
Skalbolag är olagligt och högt riskabelt eftersom skalbolag oftast är tömda på tillgångar... om du menar ett vanligt aktiebolag med sk. nominee så är jag dock med på vad du menar, frågan är om det är lönt när sidan beräknas vinsta 10 000 på ett år, kostnaderna för att upprätta en årsrapport ligger förmodligen på minst det dubbla.

Det är för övrigt högst osannolikt att uppgifter som dessa kommer ut om du kör med ex. utländskt webhotell & döljer ägarskapet/skriver fejkade uppgifter på domänregen.
mitt förslag med skalbolag var kanske att ta med en nypa salt. bara för att visa vilka sådana extrema alternativ som är "möjliga". men var därför jag också fortsatte.. "ett annat kanske mer realistiskt alternativ".

att vinsta 10kkr är ju knappast något som kräver att man nödvändigtvis behöver pumpa in större summor. hur stort projektet är är ju svårt att säga eftersom du inte ger så mycket information om det. men att driva en politisk sida som behandlar ekonomiska system kanske inte ens gör att du nödvändigtvis behöver eget domännamn utan kan använda dig av de gratistjänster som finns med subdomäner. kan ju dock kanske vara svårt att få tillåtelse att driva vissa politiska budskap även där. och helt anonymt är nog ännu svårare. samtidigt har ju .tk exempelvis varit kända för sina gratisdomäner där många använder fingerade namn för att registrera sig. att plocka ut vinsten som privatperson i form av reklamintäkter är ju något som inte kräver att du uppger exakt var eller hur du tjänat pengarna för skattemyndigheten.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017