FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
![]() "Datainspektionens förbjud mot insamling av en större mängd ip-nummer innebär att en vanlig brandvägg blir olaglig, hävdar Henrik Pontén på Antipiratbyrån." Artikeln på InternetWorld hittar du här >> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Konstigt lag, satt och fundera på samma saker när jag hörde det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En stor skillnad är väl att Antipiratbyrån gått ett steg längre och med internetoperatörernas hjälp kopplat samman ip-numren med innehavarna.
Vanliga privatpersoner och företag har ingen chans att spåra ip-nummer till en specifik person utan går till polisen om något brott blivit begånget. Dessutom sparar brandväggen all aktivitet som verkar konstig. Att man får ett anrop på en stängd port betyder inte att ett brott blivit begånget. Om jag minns rätt är tex portscanning tillåten. Däremot får man inte scanna så mycket att "offret" riskerar att få problem (med tex prestandan) eller göra intrång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Killen försöker ju få bort strålkastarljuset från APB till DI istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
JA, vad gör man inte om man är desperat....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Min telefon sparar nummer som ringer till mig också.
Jag får addresserna till alla som skickar post eller email till mig. Telefonnummer och addresser är också personuppgifter, men för att bryta mot personuppgifts lagen måste du samla in uppgifterna för ett syfte som innehavaren inte har medtycke till. Säg tex att jag hade en tidning och hade folk som ringde in och skickade post eller email med insändare. Både telefon nummer och address upgifter kommer då att vanligtvis vara tillgängliga. Om jag börjar spara uppgifterna för att ha ett register över folk med tex en viss politisk åskåding eller sexuell läggning så är det ett solklart brott mot PUL. Att det ligger kvar mejl addresser från folk som skriver in på någon dator är inte i sig ett brott, i sådana fall hade verenda email eller mobil användare varit kriminella. Att det kan vara frågan om brott då det gäller brandväggar är knappast relevant. Om någon ringer mig på mobilen och mordhotar mig så blir jag inte brottsling för det. Jag har inte snokat reda på personens telefonnummer, det har personen frivilligt upgett till mig genom att ringa mig. Vad APB har gjort är mer i stil med att koppla in sig på en telefon station och avlyssna trafiken för att skapa ett register med vilka som ringer och mordhotar folk. Kallade han sig själv jurist den där Pontén? Skrämmande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag skulle nog vilja påstå att herr Pontén är ett rätt allvarligt hot mot alla svenskars rättssäkerhet, pirater eller inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Om brandväggar skulle bryta mot PUL så ska även Ponten blivit dömd för vara Sveriges TOP 1 Idiot officielt utnämnd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Fröken Pontén är en jäkla media hora. Han måste synas och höras. Och verkar inte ha en aning om vad fan han säger.
Se bara i programmet "Debatt", han sa: "Jag representerar musikindustrin, filmindustrin och dataprogramindustrin." Senare sa han: "Jag kan inte uttala mig om det för jag arbetar inte för musikindustrin." |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|