FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Allt är ju relatierat hur hög tillgänglighet man eftersträvar, i vår verksamhet finns det bara ett alternativ av dem och det är Dell-maskinen, med minne och diskar från Dell, med minst 3Y NBD garantin.
Vet inte hur man ska lösa det med diskkassetterna om man köper diskar från annat håll? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har i princip inga erfarenheter av serverburkar men desto mer om persondatorer så jag skriver iaf ner mina åsikter.
Om du drar en parallell till persondatorer har du samma "probelm" där. Dell (t ex) säljer färdiga paket för de som inte vet hur man bygger egen dator, de har också oftast någon slags garanti som i ditt fall. Köper man egna delar behövs lite mer kunskap och man riskerar kanske lite nertid vid en eventuell krash. Vad gäller persondatorer är det dock inte så mkt att välja mellan. Ihopplock är alltid bättre om man har kunskapen (stora företag är undantagen). Du kan ju testa att väga garantin mot att du köper extra delar redan innan något går sönder. Det kanske inte känns så bra att ligga ute med hårdvara i "onödan" men eftersom det bara är vissa delar som brukar ge upp oftare så behöver det ju inte handla om mer än kanske ett extra minne och två hårddiskar (som du kan använda samtidigt om du vågar). Så länge du inte har ordentliga kostnader för nertid eller själv inte har tid/kunskap att fixa eventuella krashar känns Dell's alternativ lite dumt. Det passar väl snarare stora företag vars kostnader skenar iväg när servrar går ner. Du sitter ju och funderar över tusenlappar och även om det kan vara mycket för många så tror jag inte det bör vara så mycket om man funderar över att betala för Dell's garantier. Om du har dubbel uppsättning hårddiskar, minnen och nätagg borde väl det kännas bättre än Dell's garanti? Sälvklart behöver "backupdelarna" inte vara av samma kalliber som de vanliga. Det känns lite som ett mellansteg om man inte vill vara helt naken när krashen kommer men samtidigt inte vill betala mycket för att Dell ska plocka ihop och ge service. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det blir ingen Dell iaf, den saken är klar. MVH C. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle alldrig plockat ihop vissa servrar, för det blir mycket dyrare i vårat fall. Då man endast försöker köra med 1U servrar och inte 2U servrar så blir det mycket dyrare plocka ihop. Då alla moderkort är felkonstruerade och inte passar köra i 1U och få det stabilt. Minnes platserna sitter åt fel håll på nästan alla och stoppar kylningen.
Bygger man ihop en budget celeron kan man väl få det billigare men har inte lyckas plocka ihop en 1U Xeon som blir billigare än DELL. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Jag ansert själv att det är billigare att plocka ihop en dator än att beställa en färdig.
Dock bör man ju tänka på all service, support och garanti som följer med i "ett paket" istället för att skicka runt massa delar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Optimerat för 1U. Du hittar nog inte mycket bättre servermoderkort än sådär. Kostar 5600kr på datorbutiken.com |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Moderkortet är top of the line, och är väl knappast vad man väljer om man ska sätta ihop något billigt paket. Det finns många billigare alternativ. Saken är den att jag helt klart tror att Dell blir avsevärt dyrare hur man än gör. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|