FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo precis. Det finns en särskild instans, även i Sverige, dit man kan överklaga om man anser att man har mer rätt till ett domännamn än vad den nuvarande ägaren har. Åtminstone om jag inte missminner mig :-) Kostade tydligen runt 10k att inleda en process.. hm.. känns väldig billigt, minns jag verkligen rätt nu? :P
I varje fall.. då kommer de att se över vem som har mest rätt till domänet och eventuellt låta den övergå till den "rättmätige" innehavaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Svårt att tro att någon mer än ica har mer rätt just nu, men vad satan vet jag :)
Sedan låter inte 10k så farligt mycket för större bolag nog |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Om ni undrar över vilka regler som gäller för när man kan återta ett domännamn föreslår jag en sökning på detta forum. Det finns massor av inlägg om det här ämnet. Då juristerna gör bedömningen av om domännamnet ska överföras gör de bland annat följande (mycket förenklade) bedömning: Har klagande en välkänd, etablerad verksamhet som asocieras till namnet? Var verksamheten redan var välkänd vid den tidpunkten domänen registrerades? Finns tecken som tyder på att nuvarande ägaren bara har registrerat domänen för att sälja den till klagande? Har nuvarande ägaren en utvecklad webbplats på domänen? Hur länge har denne haft det? Det förmodligen bästa sättet att få en känsla för när det lönar sig att starta ett ATF är att läsa gamla tvistemål. De hittar du bland annat här: http://arbiter.wipo.int/domains/cases/index.html Angående pris för ett ATF-förfarande skriver IIS följande: "Om ärendet skall handläggas av en tvistlösare uppgår ansökningsavgiften till 10 000 kr exklusive mervärdeskatt (inkl. 12 500). I fall där ärendet avgörs av tre tvistlösare uppgår ansökningsavgiften till 20 000 kr exklusive mervärdeskatt (inkl. 25 000). Om tvistlösningsförfarandet ger sökanden rätt återbetalas 5 000 kr exklusive mervärdeskatt (inkl. 6 250) av ansöknings-avgiften till denne. Ifall där sökandens ansökan avvisas återbetalas hela ansökningsavgiften. I fall där motparten, trots att sökanden begärt att ärendet skall prövas av en tvistlösare, begär att ärendet skall prövas av tre tvistlösare så uppgår avgiften för detta till 10 000 kr. Oavsett utgången i ärendet så återbetalas ingen del av denna avgift till motparten." |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|