Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

banners och prissättning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-18, 17:49 #1
dobe dobe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Nykomling

Hej

Är ny på forumet så jag vet inte ifall det är rätt plats att fråga på men jag försöker ändå. Jag har tänkt att lansera en tjänst där jag kommer kunna erbjuda bannerplats för diverse företag. Det handlar om en enda stor "superbanner" som går från ena till den andra änden av skärmen som också kommer vara den enda bannern på skärmen och av dessa anledningar kunna dra till sig mer uppmärksamhet.

Jag kommer också kunna erbjuda segmentering vad det gäller kön, ålder, stad/kommun, intressen och andra relevanta saker/info som kunden kan tänkas vara intresserad av.

Min fråga är, vad bör jag sätta för pris på en sådan banner med dessa "kvaliteér"?
Jag funderade på ett grund pris av 7 öre och 2 öre för varje segment dock max slutpris av 11 öre. Är detta för mycket?

mvh dobe
dobe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 18:01 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

7 öre per visning? 7 öre/klick? 7 öre/avslut?

Allt beror på kategori och kvalitet på trafiken. Finns inga generella regler. Man måste hitta en jämvikt mellan utbud och efterfrågan.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 18:25 #3
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem
hoxons avatar

Hur mycket man kan ta betalt beror helt på vilket värde som levereras till kunden. Många trafiktunga sidor t.ex. startsidor har alla typer av människor i alla åldrar från alla delar av landet. Dessa kanske inte är värt så mycket för en som skall köra med segmenterad marknadsföring.

Jag tycker att 10 öre per visning när det är segmenterat ner till Ålder, kön och stad låter fullt rimligt.

Det som är viktigare är kanske vilken typ av kund det är som annonserar. Det finns en massa som vill betala per klick eller avslut. Jag brukar försöka hålla mig från dessa eftersom de ofta finns med på alla sidor och knappast genererar tillräckligt med intäkter.

De kunder där vi själva får utforma annonsen och rikta den mot segmentet ger 300-500% bättre resultat och är mycket roligare för både besökare och annonsör.

Så skall du rikta dig till 18-22 / Gtb / Tjej se då till att marknadsföringen följer den profilen. Då kommer du ge annonsören riktigt bra valuta för pengarna och då är 10 öre nästan billigt.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 18:33 #4
Nykomling

Nykomling

Hej

Tack för svaren. Var kanske inte riktigt klar i min beskrivning ovanför men iaf, priset avser exponeringar och besökarna kommer mestedels bestå av folk i 14-23 åldern, dvs ungdomar helt enkelt. Så jag kommer ju försöka locka företag som erbjuder produkter/tjänster som är relevanta för den målgruppen självklart. Men utöver att målgruppen är rätt homogen åldermässigt så kommer jag kunna segmentera in det till väldigt snäva målgrupper också.
Oläst 2005-05-18, 18:37 #5
hoxons avatar
Medlem

Medlem
hoxons avatar

Juppz, 10 öre per exponering är ett fair pris. Jag ser inga konstigheter i det priset med segmenterad marknadsföring. Sedan hållar jag inte alls med dig att 14-23 är en homogen grupp iofs
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 18:57 #6

10 öre/exponering tycker jag låter väldigt väldigt dyrt. Men en banner CTR på ca 0.5% skulle det innebära ett klickpris på ca 20 kr/klick. Jag skulle aldrig tänka mig annonsera till en sådan kostnad.

Dom högsta klickpriserna jag har hört talas om är 11 kr/klick (i Sverige) men då i extremfall med extremt bra och segmenterad trafik.
Oläst 2005-05-18, 19:20 #7
Nykomling

Nykomling

Det beror väl på vad man säljer? Det spelar roll om det är bostadsrätter eller ringsignaler.
Jag vet inte om de större tidningarna är bra jämförelser? men de tar ju mycket mer betalt har jag märkt. Kan iofs tänka mig sänka priset till 8 öre men jag tycket att det ändå borde vara rimligt, igen beroende på vad man säljer.

Förresten, vilka segment tycker ni är viktiga för åldersgruppen 18 - 25 förutom de vanligaste ålder, kön, stad?
Oläst 2005-05-18, 20:08 #8

För mig spelar det ingen roll vad du sätter priset till, men min uppfattning är att det är dyrt att betala med än 1-2 öre/visad annons.
Oläst 2005-05-18, 20:31 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad

grazzy grazzy är inte uppkopplad

Varför skulle de stora tidningarna kunnat ta "betydligt" mer? Det verkar helt oskäligt ju.
Om ni vill köpa dyr annonsering så ring mig först så får ni det till halva priset ;)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 20:37 #10
Nykomling

Nykomling

Nej jag skrev att de stora tidningarna som AB, DN och så tar mer betalt inte att de kan ta ännu mer betalt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017