Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

VPS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-09, 18:49 #11
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Nykomling

Citat:
Originally posted by dP79@Jun 9 2005, 17:19
Servrarna ligger i USA så pingtiderna är runt 120-130ms vilket är nackdelen.
Har sneglat på dem...
En fördel som jag tänkte på som kanske kan väga upp pingtiden är väl att servrarna inte är så belastade på de tider vi svenskar är aktiva.
Har du märkt av detta?

Har inte tänkt köra en gameserver så ping är väl inte så kritiskt, eller är jag ute och cyklar?

Marcus, tack för dina tankar! Gav mig lite råg i ryggen
ProjectZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 19:04 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ProjectZ
Citat:
Ursprungligen postat av dP79
Har inte tänkt köra en gameserver så ping är väl inte så kritiskt, eller är jag ute och cyklar?
Marcus, tack för dina tankar Gav mig lite råg i ryggen
Ingen orsak. Pingtiden mot en VPS jag har i USA ligger på 128ms medans det mot BudgetDedicated är 47ms. Själv upplever jag det som en klar fördel eftersom jag gör en hel del arbete via SSH och även emacs direkt på servern. Men det beror ju som sagt helt på vad man tänkt köra.

För webbtrafik är det nog relativt ointressant med just pingen (inom rimliga gränser). WN.se som ligger hos ev1 verkar ha en pingtid på 167ms för mig och jag upplever inte sidan som direkt långsam.
Oläst 2005-06-09, 21:02 #13
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ProjectZ
Citat:
Ursprungligen postat av dP79
Har sneglat på dem...
En fördel som jag tänkte på som kanske kan väga upp pingtiden är väl att servrarna inte är så belastade på de tider vi svenskar är aktiva.
Har du märkt av detta?

Marcus, tack för dina tankar! Gav mig lite råg i ryggen
Nä, pingen är inte det som väger tyngst för mig heller. Som sagt, ingen gameserver utan enbart webb/utveckling.
Arbetar också med ssh, inga problem där heller.
Har varit kund hos Servint i ca 8 månader och aldrig haft några problem med dem. Har jag tex kompilerat om apache/php och något blivit fel så har de hjälpt mig kompilera enligt mina önskemål. Betalar räkningen via paypal och får varje månad fakturan hemskickad via snigelpost utan kostnad. När det gäller belastning osv så har de väldigt bra koll på det. När det gäller belasting och så har jag inte märkt av några problem. Givetvis gynnar tidsskillnaden oss här i Sverige då kunderna till största del är placerade i USA. Något som är extremt skönt med VPS är att man kan fixa apache och php precis som man vill ha det. Men den största fördelen är nog ändå mySQL konfiguration, finns extremt mycket tid/prestanda att hämta med en rätt konfigurerad mySQL installation, speciellt för databasintensiva webbplatser som forum och annat. Jag kapade runt 70% av tiden det tar att generera sidor till en av mina webbplatser genom att ändra lite i mySQL config-filen.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 23:49 #14
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare

Har inte kommit längre. Kikar lite på dedikerad, men när man inte kan Unix/Linux själv så... Funderade på om man kunde slå sig ihop med någon som har liknande behov o dela på en server, men har inte kommit längre där heller... Tänker för mycket - eller för länge?
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-10, 00:04 #15
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by N!cklas@Jun 9 2005, 22:49
Har inte kommit längre. Kikar lite på dedikerad, men när man inte kan Unix/Linux själv så... Funderade på om man kunde slå sig ihop med någon som har liknande behov o dela på en server, men har inte kommit längre där heller... Tänker för mycket - eller för länge?
Vissa återförsäljare säljer tjänster för "Managed". Dvs de underhåller VPS/dedikerade servern gällande installationer och liknande. Kostar ju en del pengar varje månad men kan kanske vara intressant om du nu behöver det.

Annars finns det ju även diverse datafirmor som tar på sig dyliga uppdrag vilket kanske är att föredra eftersom man då får en personligare kontakt med den som underhåller servern. Samtidigt behöver det förmodligen inte bli så mycket dyrare.
Oläst 2005-06-10, 06:53 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har läst lite på WHT om FastServerManagement, Acunett, Rack911 mfl och antar att det är den typen av hjälp jag behöver. Visst känns det trist att inte kunna själv, men på nuvarande hotell har jag ju ännu mindre koll....

Någon här som testat eller har andra förslag på företag med liknande service?
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 22:30 #17
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Jag är mycket intresserad av en VPS nu och har tittat runt lite. Både PowerVPS och Servint har ju fått bra kritik på olika forum, men då jag har Adsense på mina sidor är jag tveksam till att ha servern i USA (eller spelar det ingen roll?).

Hur som helst så verkar EuroVPS vara ett vettigt alternativ. Någon som har något vettigt att säga om dem..? Kan man på nåt sätt kolla hur deras ping-tider är mot USA (varifrån många av mina besökare kommer från..)
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-16, 11:22 #18
Nykomling

Nykomling

Skrev lite i tråden tidigare och tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter.

Efter en hel del funderande och jämförande valde jag till sist slå till och prova VPS. Steget från webhotell till egen server var för stort för mig. Så VPS kändes som ett bra alternativ.

Valet stod mellan ServInt och PowerVPS. Varför jag fastnade för dessa företag var framförallt den positiva kritik dom fått på WHT. Support, prestanda och pris är i stort sett likvärdigt.
Helst hade jag sett att servrarna fanns i Europa då de flesta av mina besökare är från Sverige. Men på den punkten fick jag göra ett avsteg då min budget inte är obegränsad. Placeringen har dock hittills inte vållat några problem. Ok, lite längre ping är det men inget man märker av när man surfar in på sajterna.

Valet föll till sist på ServInt, ett val som jag inte ångrat. Supporten svarar snabbt och korrekt. I första hand försöker dom hjälpa en till informationen i andra hand gör dom jobbet åt en. En bra lösning, på detta sätt får man lära sig lite också.
Att sätta upp VPSen var relativt lätt. Men man får vara beredd på att läsa en del om man inte har kunskapen sen tidigare. Speciellt säkerhetsdelen tar sin tid.

Frågor, skriv i tråden så ska jag försöka svara.

//P
Oläst 2005-11-16, 12:09 #19
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by ProjectZ@Nov 16 2005, 12:22
Valet stod mellan ServInt och PowerVPS. Varför jag fastnade för dessa företag var framförallt den positiva kritik dom fått på WHT. Support, prestanda och pris är i stort sett likvärdigt.
Helst hade jag sett att servrarna fanns i Europa då de flesta av mina besökare är från Sverige. Men på den punkten fick jag göra ett avsteg då min budget inte är obegränsad.
Håller själv på att testa EuroVPS (valet stod mellan EuroVPS, ServInt och PowerVPS, även det efter goda omdömen på WHT). Hur kommer det sig att du inte funderade på dem?

Vilken kontrollpanel har du valt, och har du några kommentarer/åsikter om den?

Är också lite intresserad av hur mycket RAM-minne du har?
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-16, 16:20 #20
Nykomling

Nykomling

Anledningen till att jag inte valde EuroVPS var att jag inte fick svar på några pre-sales-frågor. Kan dom inte svara på pre-sales-frågor hur ska det då bli när jag är kund, tänkte jag. Men jag kanske hade otur.
Jag har ganska små kunskaper i att drifta en server, speciellt när det gäller säkerhet. Så av denna anledning är och var support en aspekt som vägde tungt.

Idag kör jag på en VPS med 256MB och Cpanel. Rent minnesmässigt har jag lyckats konfa servern så att jag kan köra allt jag behöver. På VPSen ligger det 8 mindre sajter för tillfället. Så minnet är inga problem ännu.

Cpanel valde jag främst för att jag har haft det när jag legat på ett vanligt webhotell. ServInt föredrar också Cpanel så det kändes som ett tryggt val.
Än så länge har jag inte haft några som helst problem med Cpanel eller WHM. Personligen tycker jag att Plesk är trevligare rent grafiskt men efter att ha läst olika trådar på WHT så verkar det vara hugget som stucket så jag kör på med Cpanel.

Hur har det gått för dig på PowerVPS? Hur är supporten?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017