FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag förstått så måste du ha registrerat domänen i "ond tro" för att de ska kunna överföra den ifrån dig. Så det bör vara lugnt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kolla Maj 2004, begagnat.se
http://www.iis.se/domannamn/atfbeslut2004.shtml *** Kort om ärendet: Person 1 reggar domänen "begagnat.se" i syfte att sälja domänen. Person 2 gör anspråk på domänen "begagnat.se" då hans företag heter Begagnat.se AB. Person 1 vinner pga. att han inte bedömdes känna till Person 2s verksamhet vid registreringen. (Med reservation för minnesluckor! Nåt åt det hållet i alla fall.) *** Jag har själv letat reda på detta ärende som ett prejudikat, som jag dock aldrig behövt nyttja. Om detta kan bli aktuellt i just ditt fall kan jag inte uttala mig om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Domännamnstvister och varumärkestvister är lite skilda saker. Domännamn går via II. Tvister om varumärken/företagsnamn går via domstolar. Förlorar man där är man torsk på domännamnet också då det finns ett utslag från en domstol.
I det här fallet är ju pellson mycket medveten om vad som gäller. Vilket gör att jämförelsen med begagnat faller. Håller med Storen mfl, byt namn. För risktagaren föreslår jag att man reggar absolutwebb.se som är ledigt. Kör ex webbdesign och ser hur länge det håller... Edit: Tittar man de beslut som II har fattat ser man att företag med reggade varumärken i de allra flesta fall vinner målen. Ex vovlo gick inte igenom. "ond tro" är väl detta i allra högsta grad. PRV säger nej ägaren ill namnet säger nej. Om man då fortsätter trots detta - Vad skall det annars kallas för? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena
Jag kanske inte är så insatt men du kan ju fråga företaget igen kanske och erbjuda de nåt i gengäld? Det är ganska självkart att de säger nej om de inte har nåt att vinna på det utan bara riskera sitt "goda" namn. Dessutom låter det lite konstigt att PRV inte godkände ditt namn om ni är aktiva i olika branscher och era namn/märken inte kan komma att förväxlas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Edit: Länk http://www.nic-se.se/domaner/allmanna_villkor.shtml |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
vco-systems har alltså helt rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det som kan hända är att motparten (han som har varumärket) tar det hela till en civilrättsligprocess i domstol (NIC har inget med detta att göra). Advokatkostnaden är ungefär 1.500:- till 3.000:- i timmen för affärsjurister. Förlorar du målet i en domstol får du betala advokatkostnader (för företaget som stämt dig) som kan hamna på mellan 20.000:- till +100.000:-Förutom att du får betala dina egna advokatkostnader. Domännamnet kommer du dessutom att förlora, visst kan bli en liten process till via II. Och då blir det väl 20.000:- till som skall betalas. Men visst testa och se om det går. Vem blir den första som reggar absolutwebb.se? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ibland snöar man in sig på ett namn och kan inte komma på ett nytt.
Nu är det andra företaget känner till dig bör du nog brainstorma ett nytt namn. Berätta gärna mer om tjänsten så kan du säkert få tips här. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|