FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare,
Har lite småtankar på att starta upp ett forum, med baktanken att så småning om tjäna pengar på det. Vad finns det för möjligheter att tjäna pengar? .. Är det enbart reklamintäkter som fungerar? I så fall, hur många besökare/användare måste man räkna med att man har innan man gör, säg 180k på ett år? Om någon har förslag eller erfarenhet i ämnet är jag tacksam. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hahaha.. väldigt enkel fråga! Du behöver exakt 12378 besökare om dagen för att kunna göra 180k på ett år. Ditt forum kan handla om precis vad du vill.
Seriously, vad sägs om att först utveckla din ide & sen tänka på hur du ska dra in 180k om året på den? (Förväntade du dig ett seriöst svar från någon medlem på denna tråden?)
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan inte tänka mig att det är många forum som drar in 180k / år i sverige. Förresten, om du ska ta ut 180k i fickan måste du nog dra in 300k i runda svängar att skatta på.
Om vi hade svaret på din fråga hade vi alla haft ett sånt forum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
hahaha..Tack! Roligaste jag läst idag :) -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett svar hade till exempel varit:
180k, ja med tanke på att man kan få x mycket pengar för ett klick på en banner och ungefär x% klickar vidare ifrån mitt forum så borde du vara tvungen att ha 3 miljoner besökare på ett år.. Vissa tycker visst det är kul att vara dryga? Hur som helst, kan man inte svara på frågan så är det bättre att vara tyst. Att jag skrev 180k var för att den som svarar skulle ha något att räkna på. Kunde lika gärna stå 100k eller 3k. Någon som har ett vettigt svar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vet hur och varför till exempel expekt.com tjänar pengar. Inte driver jag en betting-site för det. Det går utmärkt att jämföra med verksamhet utanför nätet. Du vet säkert hur man driver en kioskbutik, varför öppnar du inte upp en? Vad krävs av ett forum för att man skall kunna tjäna pengar på det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det beror ju helt på vad för forum för vissa annonser betalar mer än andra t.ex. mobil betalar mer än spel annonser har jag märkt.
Men som sagt du behver bra mycket mer än 10 000 besökare om dagen kanske runt 30 000 en bättre fråga vore vara om människor ofta klickar i forum? har inga som helst uppgifter om det så det är mycket svårt o besvara din fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ville ha generella svar eftersom det självklara kan man kommap å själv. Det var därför jag ställde frågan så allmän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns ett par begränsande faktorer för att ett forum skall lyckas i mitt tycke.
Som du själv har påpekat, kompetensen hos medlemmarna & moderatorer inom ämnet. Jag själv får nästan spasmiska ryckningar när jag läser en lite längre tråd på ett publikt internationellt forum på grund av alla idioter som postar inlägg i stil med "w00t", "you suck", "can u plz add me to ur mSn???????" etc. Så om du nu lyckas skrapa ihop en tillräckligt stor mängd användare som antingen så är beredda att betala en årsavgift på säg 120:- eller klicka på en annons a'la 12 cent varannan dag. Då behöver du ungefär 2-3000 aktiva medlemmar för att få ihop den omtalade 300k summan. För att vara lite realistiska här nu, 2-3000 medlemmar som är aktiva varje dag kommer troligen att innebära den dubbla belastningen på systemet du skall ha med anonyma läsare, spindlar etc. Ett forum är rätt resurskrävande med mycket SQL-anrop och jobbiga frågor. Rent spontant skulle jag gissa på att du behöver ett kluster på 5-6 maskiner. Hur många sådana forum finns det idag? Hur framförallt, hur många av dem har tillräckligt kompetenta medlemmar & moderatorer för att NÅN skall betala 120:- eller klicka en annons varannan dag.. Rant rant, jag börjar flumma iväg här känner jag men ärligt talat tror jag inte det går att tjäna såpass mycket pengar på ett forum :) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|