FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Menmen, nog om det, det är kul med konkurrens och det sporrar alla att arbeta hårdare. Kort och gott, visar ni intresse erhåller ni självklart priser & teknisk dokumentation för tjänsterna. Marknaden för PSMS är i övrigt väldigt mogen i Sverige, se till omsättning/penetration i jämförelse med andra länder så ligger vi väldigt långt framme. Räkna gärna på vad det kostar att chargea 10kr via kreditkort och se hur mycket som blir över där.. SMS är avsett för micro payments (digitala tjänster, inget annat). Jag vågar inte påstå att det blir så värst mycket över på betalsamtal heller när du kör <10kr. Citat:
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det ger ett gott intryck för mig om jag kan hitta mycket hjälp på hemsidan och inte behöver förlita mig på att ta kontakt med en kundtjänst för att få svar på enkla frågor.
Jag kan förvisso förstå att det är lite annorlunda då cellsynt inriktar sig på större företag. Då är det vanligare att förvänta sig personlig kontakt för att få prisuppgifter och support. Att det skulle bli lika lite över med kreditkort är väl inte riktigt sant. Det är ofta några enstaka procent på beloppet, dock plus fasta avgifter så hur mycket kostnaden blir beror på din omsättning. Med liten omsättning har du tjänster som paypal där du får ca 7:50 kvar på en tia. Angående prisättningen så var det väl i princip Norge, Danmark och Sverige som var flexibla nog i mitt fall. De flesta andra länder verkar ha antingen €1 eller €2 som möjliga belopp. Jag tror det blir svårt för mig att ta €2 for en låt, och €1 är för lite. Dessutom så är det många länder som bara accepterar betalningar på antingen €1 eller €2 vilket gör det omöjligt att använda det för betalning per låt utan att ha ett konto det accumuleras på. Jag försöker inte gnälla på de tjänster som finns, det är kul att se att det händer saker med SMS betalningar och jag kan tänka mig att det är en guldgruva för många typer av verksamheter. Jag bara tänker lite högt här om varför det inte skulle fungera för mig då det gäller att sälja musik på nätet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Från hemsidan: http://www.mypay.se/sms_tjanst.html
"Kommunikationen mot vår plattform görs via en HTTP-gateway. Programmeringen löser ni enkelt i valfritt programmeringsspråk (exv. ASP eller PHP) på er sida. Så länge ni har möjligheten att ta emot ett HTTP-anrop från oss kan ni använda vår tjänst." - Vad är det för HTTP-anrop som avses? Finns det kod på nåt forum...? *** http://www.yo.se/index.php?show=docs...o_trafikpriser Vad är detta för prislista? Om ett SMS kostar 5:- och jag får 2.50:- så borde det bli 50/50 och inte 70/30... Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eclipse, det handlar helt enkelt om att de laddar en fil från din webbserver, precis som en vanlig besökare gör.
ht-tp://www.example.org/sms/check.php?input=23&caller=112233&time=.... Sen plockar du helt enkelt informationen från querystringen och uppdaterar din egen databas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
70/30 är väl förmodligen på vinsten, inte på köpsumman. En del går direkt till operatören.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
blixtsystem, om du har seriösa funderingar på att köra ett sådant här system så rekommenderar jag dig verkligen att ta kontakt med Tobbe/Cellsynt, de har bra dokumentation och kodexempel som du utan knussel får när en affär faktiskt är på gång.
Tobbe har en poäng när han säger att de har varit igång ett par år längre än deras konkurrenter, ta tex yo.se som började sin bana med att spamma hela .se med nån slags inbjudan till deras webbsida (jag är långsynt som fan). Cellsynt har dokumentation och exempel som helt klart är en nivå högre än det jag har sett på mypay.se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Ska man jämföra så ska man räkna korrekt på de alternativ som erbjuds. Att "glömma" momsen på det ena alternativet eller det andra är inte direkt en rättvis jämförelse.. Edit: För att klargöra så är jag inte objektiv i dessa inläggen, jag bryr mig ärligt talat inte om ni nyttjar CC eller ej, men ska ni jämföra olika betalningslösningar så jämför de på lika villkor - precis som ni jämför alla andra tjänster här på WN ![]()
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Hehe... Du menar att jag lämnas att tolka det där 30/70 räkneexemplet lite som jag vill... *** Du menar att operatörens omkostnader för att hantera SMS ökar exponentiellt med beloppet?? Omkostnaden för operatören, eller vem det nu är som drar av halva priset, torde vara samma oavsett om meddelandet är på 2 kronor eller 30 kronor. För övrigt är det över min intelligens att små textmeddelanden på några tecken kan kosta så mycket! Eller omvänt, det är bara att gratulera operatörerna... Fast nu kom vi från ämnet lite. *** http://www.yo.se/index.php?show=docs...o_trafikpriser Kod:
Inkommande meddelande 5 kr -- 2.50 kr inkl moms / meddelande (2.00 kr ex moms) Inkommande meddelande 10 kr -- 4.80 kr inkl moms / meddelande (3.84 kr ex moms) Inkommande meddelande 15 kr -- 7.08 kr inkl moms / meddelande (5.67 kr ex moms) Inkommande meddelande 20 kr -- 9.57 kr inkl moms / meddelande (7.66 kr ex moms) Inkommande meddelande 25 kr -- 11.91 kr inkl moms / meddelande (9.53 kr ex moms) Inkommande meddelande 30 kr -- 14.36 kr inkl moms / meddelande (11.49 kr ex moms) Dessutom undrar jag vad det är för snille som kommit på att länkar inte ska vara klickbara...?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
@tobbe
Märkligt. Jag tog siffrorna direkt ur mina paypal loggar. Jag har tex betalningar på $1.40 vilket är 10kr. Avgiften för det är enligt loggarna $0.35 så kvar blir $1.05=7.50 SKR Men då jag tittar på paypals avgift tabell för europa står det faktiskt de siffror du nämner. Förstår inte hur det kan komma sig att de inte tar betalt av mig de avgifter de uppger på sin hemsida....det är bara att tacka och buga ![]() Men det är klart att drar man av momsen på köpesumman från 7.50 blir det inte mer än 5.50 till slut ändå. Så om man får en femma efter moms, operatörsavgifter och era avgifter från ett SMS på en tia så är det inte så dumt. Så jag accepterar din rättning och tar tillbaks mina klagomål om avgifterna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eclipse, i deras FAQ står det ganska tydligt vad som gäller.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|