FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En trevlig prislista finns på denna sidan: http://www.mypay.se/sms_tjanst.html *** Har Cellsynt ett liknande upplägg?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Europa är väl ungefär 60% av mina kunder som det är nu. Den enda kontinent jag inte har några kunder ifrån är möjligen afrika. De länder jag saknar mest av vad cellsynt erbjuder är väl USA och Frankrike. Länder som Indien, Japan, Brazilien eller diverse öst-länder är väl lite mycket att hoppas på kanske, men då skulle jag hoppat på direkt då det tom är knepigt att hitta en kortservice som täcker dem. Visst är det möjligt att omsättning ökar så pass att det skulle vara värt att integrera en SMS lösning i många fall. I min situation dock så agerar jag som ett skivbolag och har avtalat en viss summa per försäljning till artisterna. Med tex paypal så får jag 5 kr kvar då jag säljer en låt för 7 kr, och ger 4 kr av det till artisten. Om jag har förstått det rätt med SMS betalningar så skulle jag behöva ta nästan dubbla priset om jag vill ha min krona och ge samma belopp till artisterna. Om jag halverar min profit så skulle jag då kunna sänka priset på SMS betalningar med 50 öre, vilket inte är stor skillnad för kunden. Så om jag ger möjlighet till SMS betalning måste jag lägga kostnaden på kunden. Även om tex 13 kr inte är så jätte mycker för en låt kan jag tänka mig att reaktionen från kunderna blir negativ till att betala dubbla priset. Framför allt om de skall köpa ett gäng med låtar. Annars tror jag tror dock säkert att SMS tjänster är ett jätte bra alternativ i många sammanhang då det inte direkt finns några direkta omkostnader att leverera inehåll till en kund mer eller mindre. Men för att sälja varor måste kunderna vilja betala extra för att göra SMS betalningen om man inte vill gå minus på en försäljning eller har en jättelik vinstmarginal att att subtrahera från. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
13 kronor låter mycket för en låt...! men det är kanske gångbart?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tänkte bara tillägga att www.yo.se också finns för sms-betalningar. Lämpar sig bäst för mindre volymer och du erhåller 70% av vinsten.
Har bara skummat igenom tråden lite snabbt och ber därför om ursäkt om jag missat nån info och har skrivit ett "konstigt" svar... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
vill förtydliga lite angående oss
Oss kontra PayPal - nej.. det går inte jämföra oss med PayPal.. visst går det sköta kreditkortsaffärer via oss men man kan inte använda oss som betalningsmedel (än hehe) man kan köra SMS via oss precis som på Yo.se och hos Cellsynt (Tobbe här på forumet) nej vi vänder oss inte bara till små aktörer - en vanlig missuppfattning tydligen.. vi vänder oss till alla aktörer - stora som små Att vi har låga priser är för att de små också ska ha en chans att etablera sig på den hårda marknaden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kikade lite mer på de lösningar som erbjuds och funderar fortfarande på om det skulle vara värt att använda sig av SMS betalning i mitt fall.
Jag vil inte verka som en gnällspik, men denna frågan engagerar mig då det finns väldigt stor potential men är en del hinder som gör att jag känner mig tveksam till om det är värt för mig att använda SMS betalningar. Den stora haken för mig, utöver de höga kostnader per betalning som utgår till operatörer och geografiska begränsningar, är att det är olika bestämda belopp som man kan ta betalt i olika länder. Det går helt enkel inte att ta betalt per köp utan jag måste anpassa systemet för SMS kunder så de har ett konto som de kan fylla på. Det är förstås inget cellsynt eller mypay har så stor möjlighet att påverka utan har med operatörerna att göra. Då det gäller ungdomar som är en stor målgrupp då det gäller musik så är ett problem nu att de spenderar det mesta av sina pengar på mobilen istället för på CD skivor. Samtal, spel, ringsignaler mm. De har dessutom inte ett kort många gånger. Jag tror att de skulle vara betydligt enklare att få dem att köpa om de kunde göra det med sin mobil, och det kommer förmodligen vara en stor del av intäkterna för musikindustrin i framtiden som kommer in på det sättet. Men först måste förmodligen operatörerna sänka sina kostnader och blir mer flexibla. Och 30% för aktörer som cellsynt och mypay kan väl verka rimligt och är säkert nödvändigt just nu. Men jämför man med korttjänster är det förstås hutlöst. En aning konstruktiv kritik till tobbe och mypay efter jag kollat in deras sajter: En sak jag saknar på era sidor är lite tydliga exempel på hur man integrerar era tjänster på sin server. Det hade varit enklare för mig att välja tjänst och övertyga mig själv om att använda mig av SMS betalningar om ni hade några PHP eller ASP exempel ni kan lägga upp som visar tydligt hur kommunikationen mellan min och er server skall se ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
blixtsystems
tar kritiken till mig och noterar direkt att ta upp detta med de andra vet dock att vi har planer på ett script-arkiv för de flesta språken (asp, asp.net, php) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock är förtjänsten dålig på SMS om man inte har stora volymer. Mobiloperatörerna är dem som suger det mesta av förtjänsten sen ska ex mypay ha sin del och är du privatperson tillkommer skatt och soc avgifter. Varför inte satsa på 0900 nummer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med, det verkar inte riktigt som om marknaden för betalning via sms är mogen. Med så pass hög provision och så få aktörer kanske man ska avvakta lite.
Hur fungerar 0900 nummer? Är det Telia som är ensam om det? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|