Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Adwords och betala moms - sistaminuten!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-01, 22:14 #11
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Alltså, stopp... Jag är absolut ingen expert, men jag bränner i alla fall 10.000-tals kronor på adwords annonering varje månad. Jag sköter inte min bokföring själv så jag är inte 100% på detta, men en sak vet jag:

Innan jag fick min F-skatt fick jag betala annonseringskostnad X kr + irlänsk moms till Google irland. När jag fick f-skatt fick jag fylla i mitt momsregnummer och får numera betala summan X utan varken svensk eller irlänsk moms.

Detta borde rimligen bokföras med summan X. Ingen moms har betalats då ska väl ingen moms bokföras?

---

Fakturadatum: den 23 augusti 2004 19:11:26 PDT (utan f-skatt)
Fakturanummer: 7762xxx509-0
Fakturabelopp: $69,55
Skatt: $12,07

Fakturadatum: den 26 april 2005 06:59:46 PDT (med f-skatt)
Fakturanummer: 7762xxx509-64
Fakturabelopp: $1.095,61
Skatt: $0,00 Moms
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-01, 23:43 #12
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by robertsson@May 1 2005, 22:14
Detta borde rimligen bokföras med summan X. Ingen moms har betalats då ska väl ingen moms bokföras?
Men frågan är om jag ska betala någon moms i efterhand, genom att på blankett N1 vid kod 961 fylla i den summa jag betalat till annat EG-land (i mitt fall 2500kr), och vid kod 963 25% av denna summa (i mitt fall 625kr) som jag således får betala i efterhand.
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 00:33 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Vid företagshandel inom EU ska du inte betala någon moms, men det sker bokföringsmässigt. För resten av världen betalar du ingen moms och vad jag förstått ska den inte heller bokföras...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 15:46 #14
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av henkealf
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Men frågan är om jag ska betala någon moms i efterhand, genom att på blankett N1 vid kod 961 fylla i den summa jag betalat till annat EG-land (i mitt fall 2500kr), och vid kod 963 25% av denna summa (i mitt fall 625kr) som jag således får betala i efterhand.
Du ska inte betala någon moms alls, men du ska redovisa den. Skriv in 625kr på utgående moms inom eg och 625 kr på ingående moms, de slår ut varandra.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 17:35 #15
Medlem

Medlem

Men om jag köper t ex en dator till min verksamhet från Tyskland, och anger mitt VAT-nummer så att jag inte behöver betala tysk moms, ska jag då betala svensk moms i efterhand, eller blir momsinbetalning bara aktuellt om jag köper in datorn för att sälja den vidare i Sverige?
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-03, 11:40 #16
Supermoderator

Supermoderator

Teoretiskt betalar du svensk moms i Sverige på datorn, men du har samtidigt rätt att lyfta momsen; så du ska alltså betala exempelvis 4 000 kr och få tillbaka 4 000 kr. Eftersom du räknar ut skillnaden innan du betalar så betalar du aldrig momsen i praktiken.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-03, 21:58 #17
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by henkealf@May 2 2005, 16:35
Men om jag köper t ex en dator till min verksamhet från Tyskland, och anger mitt VAT-nummer så att jag inte behöver betala tysk moms, ska jag då betala svensk moms i efterhand, eller blir momsinbetalning bara aktuellt om jag köper in datorn för att sälja den vidare i Sverige?
http://skatteverket.se/faq/euro/faq_euro_8.html

Citat:
Om du köper varor som levereras till ditt företag i Sverige från ett företag i ett annat EG-land ska säljaren inte debitera moms. Detta under förutsättning att du är skattskyldig till moms och att du har uppgivit ditt VAT-nummer. Du ska själv redovisa svensk moms på förvärvet.
Oläst 2005-05-11, 22:56 #18
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Många bud om vilka regler som gäller för momsen. Först och främst så hanteras moms på tjänster och varor olika. Blanda inte in momsreglera för varor i tjänster.

Det hela är mycket enkelt. En faktura från Google kommer från Irland. Är fakturan till ett företag som är momsregistret har fakturan ingen moms. Fakturans hela belopp bokförs som en kostnad. Detta behöver inte redovisas speciellt i deklarationen.

Bland inte ihop en kostnad med en momspliktig omsättning och momsfri omsättning. Köper ni en dator från utlandet så är det en kostnad och inget speciellt behöver vidtas vid bokföringen. Varor är sådant ni köper in för att sälja vidare. Det är nu det uppstår skyldighet att bokföra en sådan på ett speciellt sätt. Sådana inköp ska även deklareras till skattemyndigheten varje månad.

Skatteverket har en broschyr över moms vid varor som vandrar över gränser, men skriver endast typ 10 rader om moms vid tjänster och de är mer eller mindre obegripliga.

Ni som har en verksamhet som består av endast inkomster från t.ex. AdSense har ingen utgående moms, men får dra av ingående moms. Det går alltså att momsregistera sig även om företaget aldrig kommer att ha någon utgående moms. Allt ni köper till företaget får ni dra av momsen på.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-12, 09:34 #19
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by guran@May 11 2005, 21:56

Det hela är mycket enkelt. En faktura från Google kommer från Irland. Är fakturan till ett företag som är momsregistret har fakturan ingen moms. Fakturans hela belopp bokförs som en kostnad. Detta behöver inte redovisas speciellt i deklarationen.
Oj vad rörigt det var i denn tråden.. Menar du att momsen inte behöver redovisas då inköpet/kostnaden endast berör företaget internt? Om jag köper en Adwords-annons och betalar in 1000sek för detta, hur skall denna annonskostnad redovisas? Fakturan, eller den kvittens man får på förskottsbetalningen saknar ju specifikation av momsen. Betyder detta att momsen lämnas utanför då man anger sitt VAT?

Använd mitt exempel och visa konteringarna, please?

Förskottsbetalt belopp: 1000sek (kvittens: 1000sek, moms:framgår ej)
VAT-nummer: Ja

Syftet:
Marknadsföring/annons:Ja
Sälja utrymmet vidare: Nej
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-12, 10:53 #20
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Precis hur du ska kontera kan jag inte säga eftersom jag inte vet hur din kontoplan ser ut men bortsett från detta så kan det se ut så här:

D 5911 Annonser AD-words 1.000:-
K 1930 Bank 1.000:-
D 2645 Ingående moms EU förvärv 250:-
K 2614 Utgående moms tjänsteförvärv 250:-

I skattedeklarationen ska sedan 1000:- läggas som omsättning i Sverige det är därför jag tycker att man ska bokföra detta på ett eget konto som man kan knyta till omsättning i den momsrapport man skriver ut så att man får kontrollen på omsättning kontra utgående moms.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017