Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

II-stiftelsen sätter stopp för fulregistreringarna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-26, 14:09 #1
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
"Den rovdrift på svenska domännamn som tidigare kunde avslöjas stoppas. II-stiftelsen har hittat ett formaliafel i ansökningarna som gör att registreringarna kan ogiltigförklaras. "

Länk.
crona är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 11:07 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
IIS ska inte blanda sig i sånt!
Ligger inte på deras bord...
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 12:56 #3
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar

Reg.datum: Jul 2004
Äntligen börjar det hända nåt inom den branschen också vilket jag tycker är positivt.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-29, 05:48 #4
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Någon som vet VAD formaliafelet var?
Det sägs att företaget de registrerades på (Balata.com LLC i Israel) inte existerade.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-29, 15:55 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Vem skall göra det då Haghjoo? Telia bryr ju sig inte när folk får sina modem kapade..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-30, 12:11 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Men Grazzy - Hallå - vilken världsdel agerar du i !?

En Svensk ISPs rättigheter och skyldigheter är starkt reglerade - och som ISP får du inte ens utan kunds skriftliga medgivande öppna en uthyrd kundmapp på en server utan att det kan betraktas som dataintrång/olaga avlyssning enligt e-komlagen och/eller PUL (när det gäller privatpersoners mappar).

Men faktum är att Haghjoo har alldeles rätt i att IIS gör ett anmärkningsvärda övertramp med sina egna tolkningar - eftersom de skrivit under ICANNs namnjurisdiktion - är det också den som skall gälla.

Att godtyckligt uppmana ISP:er att stänga av kunder (som NIC-SE/IIS gjort genom pressmeddelanden) är dels tvivelaktikgt lagmässigt sett, men framförallt ät det riktigt fult och oetiskt gjort - minst i samma nivå som "detta skånska handelsbolag" som i sina utländska alias registrerat en större mängd adresser. Och åter igen som jag gjort i andra trådar - vill jag understryka att detta INTE är olagligt - .se-domäner är registreringsbara för ALLA så länge de är lediga (Allt enligt NIC-SE/IIS regler)

Tillbaka till Telia.. Vad menar du att Telia ska göra ? införa en massa finmaskiga brandväggar och filter som omöjliggör allt annat än ren surfning ?
En ISP tillhandahåller en motorväg alt. tågräls - vem eller vad som du sedan har eller släpper in i din bil är väl knappast upp till vägverket/banverket !?
Det är faktiskt DU som är ansvarig för att dörrarna hålls låsta ! eller att du bevarar bilnyckeln på ett ställe där ingen anna kommer åt den.

En intressant aspekt i detta sammanhang är också att flera amerikanska domstolar hållt "oskyldiga" företag ansvariga för att det funnits zombie-klienter på deras nätverk som utfört attacker:
Om du vet vad sk zombie-klienter är och att de används till DDOS-attacker (distributed denial of Service) dvs en hackare väcker tiotusentals sovande klienter som sänker en sida eller tjänst. En zombieklient är icke-exekverad kod slinker igenom anti-virusprogram och i många fall även anti-spywareprogram och bara ligger och gömmer sig för sin "Master" tills de aktiveras.

Jag har även läst uppskattningar om att ca 90% av uppkopplade datorer bär på minst 1 zombie.
Detta är ju ett tydligt tecken på vilken riktning vi är på väg mot - du kommer att bli FULLT ansvarig för vad din dator innehåller, vilken säkerhet den har och vad den utför.

Samtidigt anser jag att IIS mer eller mindre orsakat denna uppkomna situation där vissa bulkköper domännamn. Låt mig förklara vad jag menar:
NIC/IIS handhar/prissätter .se-domäner. Domänerna i sin tur är endast registreringsbara genom godkända ombud (jämförbart med "auktoriserdae återförsäljare"). Samtidigt som NIC/IIS går ut offentligt och sänker priserna för .se och därmed blottar ombudens inpriser. Detta gör att kunden förväntar sig att priset ska vara 160:- medan verkligheten är att snittet för en .se-domän ligger betydligt högre - men denna "konsumentförväntan" bäddar för domänkampanjer "modell Loopia" som gör att flera ombud "svarar upp" och sänker priserna - vilket på kort sikt är bra för kunden, men samtidigt behöver ombuden sälja massor av domäner för att tjäna ett par kronor. Och vilket ombud säger då nej som får en beställning på säg 500st. .se-domäner - som man bäddar får man ligga !?

Det är lika mycket "hål i huvudet"som att en datortillverkare som bara säljer genom återförsäljare skulle gå ut och säga att "denna nya modell kostar våra återförsäljare 3500:-"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 15:55 #7

jokkoapa, ehh??

Jag känner en kille som har en community (kommunalstöd och utan vinstsyfte, men som används av nästan alla ungdomar i staden jag är från), samma personer som utförde de här 1500 domänregistreringarna köpte hans .se-address.

Det jag undrar är bara vem som skall stå för kostnaden när en 12åring surfar in på den här sidan, får en dialer installerad och av misstag ringer för 5000:-?

Visst, myndigheter skall ge fan i vad vi gör på internet, men som konsument är du maktlös när telia skickar en räkning - nån måste stå på de smås sida också.

Du verkar väldigt upprörd? Sysslar du med dialers eller?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017