FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Självklart har man läst endel om att phising blir vanligare och vanligare men det är inte som jag tänker på varje dag.
Men igår fick jag ett mail som såg ut komma ifrån paypal med subject: Account Review.PayPal Team identified some unusual activity in your account Började läsa mailet och där stod det att dom skulle stänga av mitt konto om jag inte gick in och bekräfta mina uppgifter. Gå in på paypal, updateprofile eller klicka på denna länken för att komma hit. Lat som man är klickar man på länken. Saken är den att mitt visa kort går ut om några dagar så jag trodde att det handlade om det. Får ladda om sidan några gånger föra att till slut komma fram. Där fyller jag i mina uppgifter i en sajt identisk med paypals. Men i sista rutan i formuläret stod det att man skulle skriva in pinkod. Den var dock optional så det fyllde jag inte i. Men då började jag bli lite misstänksam men paypal är ju lite knasiga tänkte jag. Precis när jag trycker skicka ser jag att det inte är paypals url utan en ipaddress. Då trillar polletten ner. Stänger fort ner sajten och hoppas inte informationen skickades till dom. Sen loggar jag fort in på banken och flyttar över alla pengar från kortkontot till en annan och spärrar kortet genom att ringa banken. Suck :angry: Van internetanvändare och frekvent onlinehandlare som man är blir man besviken att man gick på såna här enkla trix. Vad jag ville försöka förmedla till er tänk efter mer än vad jag gjorde om ni får något liknande mail. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|