FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vi är i behov av ett bra jsp/servlet - webbhotell. Vi behöver runt 200 meg utrymme, stor databas (kan mysql använda procedures och triggrar? annars microsofts databas). Vår sida kommer att tillhandahålla sidor åt andra sajter var vid vi kommer att ha många sidor färdiggenererade åt dem. På telias server måste filerna vara definierade innan man kan skriva till dem. Man verkar således inte kunna skapa nya filer i runtime på ett smidigt sätt. Att defniera alla sidor i förväg är för oss omöjligt. Vi kommer troligtvis i framtiden att ha mycket trafik till vår sida och då kan en egen server vara bra. Men till en början vore ett webbhotell det smidigaste och billigaste för oss. Har kollat lite på http://http://www.1stwebhosting.nu/i...tell_pris_java. Någon som har koll på om de är bra? Tacksam för svar Adam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan inte ge dig nåt konkret förslag, däremot skulle jag nog rekommendera att ni direkt fixar en egen burk där ni kan göra vad ni vill. MySQL kan inte i nuvarande stable-versioner hantera procedurer och triggers. Däremot så finns det i den nya versionen som är på gång, och troligen fungerar rätt så bra även i dagsläget.
Att behöva dela server med andra är väl sällan särskilt hett, iaf inte om man har lite krav på sin egen verksamhet. Det kostar inte särskilt mycket att hyra en dedikerad server eller att köpa en egen server och ha i ett datacenter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du tänkt att expandera till egen server inom rimlig tid och har tänkt att köra JSP/Java så skulle jag rekommendera att du hyr en VPS (Virtual private server). De finns rätt många erfarna leverantörer av sådana i Tysklnad, England och runt i Europa. I Sverige är de inte få många, och de flesta är rätt nya på VPS:er.
Jag har tidigare kört JSP/Servlet på Levonline. De är ganska bra, men en delad server för JSP/Servlets är långt från optimalt då det ganska ofta finns behov att justera XML-filer i Tomcat, eller andra paket, vilket ibland kräver omstart av Tomcat. Sådant måste du ha hjälp från hotellet att göra, om de överhuvudtaget tillåter det. Med en VPS kan du sköta allt sådant själv . En VPS kräver dock att du kan en del om hur du sköter ditt operativ (dvs, Linux, antar jag). Åtminstone MySQL 5 har de funktioner du behöver. Du lär dock inte hitta något hotell som erbjuder den versionen. Har du en VPS så kan du dock installera den själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför inte använda PostgreSQL som klarar detta och som också är open source.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har tittat runt lite på egna servrar. Problemet är att jag inte kan så mycket om servrar mm. Självklart går det att lära sig men måste jag då installera allt själv? Måste jag köpa in databashanteraren mm? Det är ju onekligen rätt behändigt att ha webbhotell och slippa allt detta om så är fallet.
Men om jag inte kan starta om tomcat så blir det ju verkligen problem. Nu har jag enbart kört på min egen dator men om jag laddar upp nya javaklassfiler måste jag då starta om min server......antar att det funkar likadant på ett webbhotell. Kan jag då inte starta om den själv lär det bli problem. Vi kommer garanterat att ändra mycket under tiden vilket medför att vi måste kunna starta om om så behövs. Tack för alla svar Adam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Verkar som jag får hjälp av en kompis också. Blir nog en egen server i alla fall....PostgreSQL är open source variant på databashanterare va?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Man kan ställa in i Tomcat så att den gör en reload av applikationen när en man lägger upp en ny/uppdaterad class-fil.
PostgreSQL är en komplett databas: http://www.postgresql.org |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man tackar och bockar susja, nicclas och grazzy
|