FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man behöver nog inte starta ett företag oavsett hur mycket man tjänar.. Det går ju alltid deklarera inkomsten som hobbyverksamhet eller "inkomster för vilka du själv ska betala egenavgifter". Nackdelen med detta jämfört med en egen firma är att det blir osmidigare tror jag att dra av de utgifter man har, t.ex. om man köper en ny dator och webbhotellskostnader.
Grazzy, inkomst från hobbyverksamhet är inte skattefri det är 50%+ som på allt annat. Däremot så är de första 16000 man tjänar varje år skattefria oavsett varifrån de kommer så som jag fattat det. Man ska dock ändå ta upp dem i deklarationen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan inte garantera att följande information är korrekt, men det är i alla fall vad jag har fått från Skatteverket:
För att ens verksamhet ska kunna säknas som hobby måste man ha en huvudinkomst någon annanstans ifrån. Bidrag från t.ex. CSN räknas inte. Har man ingen annan inkomst kan det inte räknas som hobbyverksamhet hur lite pengar det än gäller. (Däremot är det skattebefriat upp till ett visst belopp, men det har inget att göra med hobby eller inte.) Dessutom kan verksamheten inte ha vinstsyfte utan råkar man få sälja något ska det mest vara en bonus. (typ "man ska göra det för att det är kul - inte främst för att tjäna pengar"). I slutänden är det ju de som bestämmer, så det är bäst att man kontaktar dem och envisas tills man får ett fast besked (gärna skriftligt, så jag brukar maila i tveksamma fall), alternativt att man anlitar en skatteexpert. ~ Helena |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har också fått reda på andra håll att man måste betala egenavgifter. Men jag är inte så sugen på att halvera mina inkomster när der rör sig om några tusen i månaden. Men ju mer jag tjänar ju mer känns det som jag förloar på att betala skatt så det är nog dumt att vänta och istället vänja sig.
Det man bör ha i åtanke är att ingenting går till Pensionen så länge man inte hostar upp egenavgifter. Så man tar en del risker genom att inte göra rätt för sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ugh det hela låter jobbigt kanske är tid o boka tid hos skattebolaget för att reda ut det hela.
Jag känner själv ingen lust o halvera de närmare 10 000 kr man får i månaden men man måste göra rätt ifrån sig känns det som... man vill ju inte ha skatteverket efter sig hehe. Det hela är ju klurigt då servern ligger i usa o adsence från usa man vet ju inte alls hur reglerna är men sitter där Webkunnande människor på skattebolaget? hehe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
har mailat skatteverkets samordnare för e-handel med mina frågor. Lämnar ute hans namn med tanke på PUL, men det är inte svårt att ta reda på hans namn för den som vill kontakta honom (han har uttalat sig i media på senare tid angående online-poker). Lämnar även ute mina frågor, hans svar är tillräckliga utan dem. (Det är två olika mail skickade efter varandra utan någon motfråga eller mail från mig.) Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bra då känns det som att det hela är utrett..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur fungerar 'inkomstslaget tjänst' för en affiliate?
Någon som kan tolka detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så här har jag förstått det på denna tråd (ursäkta om jag är seg).
Alltså TD informerar skattemyndigheten hur mycket man tjänat och därför kan man få det förifyllt på deklarationen. Om jag kör ett utländskt nätverk som CJ så måste jag själv fylla i det. Som privatperson får jag alltså avdrag på 30% men som företag 50%. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|