Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

De eller dem?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-10, 17:48 #11
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by omid@Apr 10 2005, 16:00
"Dom" tycker jag man helt ska avstå från. Skriver man "dom" så ser man ju på en gång att det är fel. Men om någon blandar ihop de/dem så märks det ju inte. I alla fall märker inte jag det.
Oj oj, så förskräckligt det har blivit. "Dom" är talspråk och därför alltid rätt när talspråk tillåts, t.ex. i ett sådant här forum, men även i skrifter av större betydelse. Att skriva "dem" när det ska vara "de" i korrekt skriftspråk, det är bara helt fel ur alla aspekter. Det finns inte ens något dialektalt talspråk att ursäkta sig med i det fallet (man kan hellre få skriva "di" i så fall). Tro inte att vi inte ser att ni använder "dem" felaktigt, men de flesta av oss bryr oss inte om att klaga på språkbruket alls i ett forum på nätet, dock kan man ju yttra sig när det ändå är på tal. Svårt för er att förstå, då skolan hårdnackat har förbjudit "dom" de senaste åren, det inser jag. Men försök bara förstå att det som ni som just gått ut gymnasiet har fått lära er inte riktigt är den allmänna uppfattningen om svenska språket, tidigare har vi lärt oss att "dom" är helt korrekt om talspråk får användas i sammanhanget. Det är också min övertygelse att pendeln kommer att svänga tillbaka igen, just p.g.a. det som diskuteras i den här tråden (det diskuteras också på många andra ställen).
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 18:26 #12
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Jag är mer förbluffad över att någon som använder dom i ett inlägg sedan skriver hur förbluffande det är att många inte kan skilja på de och dem.
Jag håller inte med dig och Svenska Akademien i den där frågan. Jag anser att Akademien tramsar i dom-frågan. Jag är inte ensam om det. Det som just diskuteras i den här tråden är ett resultat av den något märkliga bannlysningen av ordet dom som skolverket hakade på för ett antal år sedan. Jag sällar mig alltså till dom som anser att ordet dom är fullständigt korrekt, och att det är akademien som ska ändra hållning i den här frågan. Att vi nu börjar få ordet dem som en ren ersättning för ordet dom och därmed ersättning både för ordet de och ordet dem (i fullständigt korrekt svenska) det är mycket olyckligt. Jag undrar om de dom-förbannande promininenta personerna i Sverige är nöjda med den här utveckligen? Skulle inte tro det, dom ångrar sig nog.
Nja, det som diskuterades i tråden (som jag uppfattade det i alla fall ) var just de och dem. aikon skrev ju i första inlägget att han var förbluffad över hur många som inte kan skilja på de och dem, och då tyckte jag det var komiskt att man i hans tidigare inlägg kunnat läsa just dom.

Svenska Akademin har ju i och för sig rätt i att det finns (minst) ett problem med dom-användningen, nämligen de fall där både de och dem skulle vara korrekt men ha olika betydelser. Ersätter man då med dom blir meningen kanske ambivalent, om det inte går att utläsa ur sammanhanget vad som menas.
Oläst 2005-04-10, 18:56 #13
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Per@Apr 10 2005, 10:26
de fall där både de och dem skulle vara korrekt men ha olika betydelser.
Har du något exempel på en sådan mening?
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 19:29 #14
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av omid
Citat:
Ursprungligen postat av Per
de fall där både de och dem skulle vara korrekt men ha olika betydelser.
Har du något exempel på en sådan mening?
Kalle ser de vs Kalle ser dem
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 19:40 #15
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Så vissa av er anser att det är okej att skriva
"Dom är som dom är"
istället för
"De är som dem är"?

I min mening är det helt okej att ersätta "dem" med "dom" men ersätt för guds skull inte "de" med "dom". Hela mening låter fel i så fall.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 19:47 #16
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by Per@Apr 10 2005, 18:26
Nja, det som diskuterades i tråden (som jag uppfattade det i alla fall ) var just de och dem. aikon skrev ju i första inlägget att han var förbluffad över hur många som inte kan skilja på de och dem, och då tyckte jag det var komiskt att man i hans tidigare inlägg kunnat läsa just dom.
Har du suttit och läst igenom gamla inlägg bara för att kolla det! :lol: Visst, även jag kan vara osäker, speciellt om det ska gå fort i ett forum och man kanske bara gör ett snabbsvar. Då kan jag använda "dom", eftersom det *alltid är rätt*. Jag är alltså helt inne på Bengts linje. "Dom" är talspråk och kan inte vara fel i ett forum som detta, inte heller i något mer seriösa sammanhang.

Men jag ser att ingen vågat att "finna felen". OK, här kommer lösningen:

"Trist är det när man kontaktar dem att inte få svar men så har det för mig bara varit de senaste 2 veckorna annars inga som helst problem alls med att de inte hör av sig eller återkommer."

Det var bara ett fel alltså.

Aha! Det är alltså Svenska Akademin som bannlyst "dom", och det är alltså det som är skälet till att alla ska tvingas att välja mellan de och dem, och knappt hälften klarar av det..
:P

För övrigt tycker jag inte det här ämnet är helt OT. Vi som jobbar med webbpublicering bör tänka på stavning och korrekt grammatik, eftersom en sajt kan ge ett mycket dåligt intryck om det innehåller undermåligt språk. Jag i alla fall reagerar på sådant när jag surfar.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 19:51 #17
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

iof lärde jag mig svenska först när jag var 10 år gammal så svenska i skrift kom inte direkt naturligt för mig och jag blev lärd att "dom" var helt korrekt att använda. Detta var under högskoleåldern. "Dem" fick jag lära mig var gammalt språk som håller på att dö ut.

När ska man använda "de" och "dem" då? Kan någon förklara?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 19:53 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Apr 10 2005, 19:40
Så vissa av er anser att det är okej att skriva
"Dom är som dom är"
istället för
"De är som dem är"?
Skämtar du med oss?

"De är som de är" vore korrekt, men "dom är som dom är" är alltså helt ok, och låter faktiskt bättre, tycker jag.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 00:20 #20
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag är språkpolis vad gäller orden "tack vare" och "på grund av" som många tar fel på, proffs som amatörer.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017