FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Säg att jag gör en förlust under mitt första år i mitt EF på 10.000kr då det varit mycket inköp, reklam osv osv. Jag har även detta år arbetat lite extra och tjänat 80.000kr och skattat in säg 20.000kr i A-skatt. Kan jag bara rakt av kvitta förlusten jag gjort här på 10.000kr mot inbetalad skatt i min deklaration under "Allmänt avdrag"?
Informationen har jag tolkat fram från "Skatteregler för näringsidkare, Underskott av näringsverksamhet, Omedelbart avdrag 1 - Nystartad verksamhet" Verkar mycket bra måste jag säga ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det stämmer bra det fast jag är inte riktigt säker på att du gör detta under "allmänt avdrag" utan det görs antingen automatiskt eller på nåt annat ställe på deklarations blanketen...
Detta kan man tillämpa under dem första 5 åren efter att man har startat sin verksamhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29509.pdf
Sidan 48, första stycket. Det är under Allmänna avdrag i inkomstdeklarationen man gör det och jag hoppar verkligen att jag tolkat texten rätt, då det skulle kännas bra att få tillbaka 10.000kr på skatten :) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Svaret är både ja och nej! Skulle ditt företag gå med förlust första året så kan du göra ett avdrag från inkomst av tjänst med den förlusten. Om du har tjänat 80.000 i tjänst och din firma gjort en förlust på 10.000 så blir din inkomst bara 70.000. Vad du tjänar i skatt här är alltså ungefär 2.100. Detta kan man göra de första fem åren man har företaget.
Problemet när man gör så är att underskotten blir mindre värda än om de finns kvar i företaget. Om företaget går med 10.000 i förlust år ett och sedan med 10.000 i vinst år två så blir det ingen skatt alls år två då vinsten kvittas mot förlusten, krona för krona. Har du däremot använt förlusten som avdrag i tjänst så skattar du fullt ut för inkomsten i näring och på ett resultat där på 10.000 så betalar du ungefär 4.500 i skatt. Så istället för att kvitta krona mot krona fick du tillbaka 2.100 under tjänst år 1 och fick betala 4.500 i näring år två. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|