FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan Alles!
Jag har sökt lite granna men inte funnit något som beskriver tillräckligt enkelt för min totalt inkompetenta matematiska hjärna. Min fråga är som följer. Hur (vilka konton) bokför jag moms som man får återbetald från skatteverket. Alltså + på plusgirot och plus på konto? Likadant då fast omvänt. Vilket konto bokför man på när man betalar moms till skatteverket? Beklagar om det finns någon tråd som redan tar upp detta, men jag kan inte finna den isf. Med vänlig hälsning Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du borde ha en momsfodran att kvitta mot i din bokföring?
Edit: min svenska suger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Börjar mer och mer känna att man kanske ska ta ett allvarligt snack med revisorn, innan man gör bort sig helt.. :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Okej men hur kunde du få tillbaka moms om dina in- och utgående momskonton var exakt lika stora?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det som jag gjort än så länge är att jag löpande bokfört fakturor från leverantörer och kunder i mitt bokföringsprogram. I detta kan man skriva ut en "momsrapport" för varje vald period (02-05 03-05 osv) Dock kan jag inte se i programmet att det skapats någon momsfodran.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En momsfodran på staten uppstår om du betalt mer moms än du fått in.
Denna betalas sedan ut i samband med skatteåterbäringen. Gå in i ditt bokföringsprogram och kontrollera balansräkningen. Så borde du hitta info om in- och utgående moms om jag inte är ute och seglar helt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det som jag undrar är alltså hur man rent tekniskt bokför själva transaktionen i bokföringsprogrammet. Alltså debit och kredit på vilket konto? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Här har du ett exempel med alla steg jag använder:
Skattedeklaration / moms Fordran, använd konto 1650 Skuld, använd konto 2650 Steg 1 – Bokföring av momsrapport (bokföringsorder som underlag) 2611 Utg. moms: D 472,08 2640 Ingående moms: K 544,93 1650 Momsfordringar: D 73,00 3740 Öresutjämning: K 0,15 Steg 2 – Bokföring av skattedeklarationen (deklarationen som underlag) När skattedeklarationen bokförs, töms momsfordringskontot eller momsskuldkontot. 1650 Momsfordringar: K 73,00 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto): D 73,00 Steg 3 – Pengar in eller ut från kontot (transaktion som underlag) 1940 Bank: D 73,00 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto): K 73,00 --------------------------------------------------------Skattedeklaration / moms |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det blev jag, tro det eller ej mycket klokare av. Tack så mycket för hjälpen :) /Jonas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|