FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Uhm, nu var det ett tag sedan jag läste kognitionslära men jag har snappat upp ett och annat iaf. =)
Har för mig att det är det som syns till vänster som uppfattas som positivt, är inte säker, kan vara helt tvärtom, men principen kan jag iaf redogöra för! =) Detta pga av att allt vi ser till höger går till vänster hjärnhalva och vice versa. Såg bla en dokumentär på tv om en gubbe som pga svår sjukdom blev tvungen att kapa hjärnhalvorna så de inte längre hade komunikation med varandra. Detta resulterade i (vilket man fick se) att saker som man visade upp för honom något positionerad till höger kunde han inte identifiera medans om man visade skylten till vänster så visste han direkt vad det var han såg (hjärnhalvorna kunde inte komunicera med varandra och byta information vilket var otur då det endast var den ena hjärnhalvan som hade tillgång till den abstrakta lagringen av minnet) Vänstra hjärnhalvan; verbal, analytisk, symbolisk, tidsuppfattning, rationell, logisk, linjär, digital. Högra hjärnhalvan; icke-verbal, syntetisk, intuitiv, icke-tidsmässig, icke-rationell, spatial (orienteringsförmåga), passa ihop till en enhet. Det är alltså den högra hjärnhalvan som läser menyn till vänster! =) Läste också om att dyslexiker i västvärlden har skador på höger hjärnhalva som gör det svårt att läsa då vi bearbetar text från vänster till höger. Klippt från internet: -------- 13 February 1998 2 För det mesta är båda hjärnhalvorna aktiva men den ena är dominerande. Genom att bedöva ena hjärnhalvan på förökspersoner kan man kartlägga hur hjärnhalvorna är specialiserade. Den amerikanska nobelpristagaren Roger Sperry utnyttjade bl a i sina försök det förhållandet att, då blicken hålls fixerad mot en punkt, all information från synfältet till vänster om denna punkt överförs till högra hjärnhalvan, och informationen från synfältet till höger om punkten överförs till vänstra hjärnhalvan [2]. Sperry visade under någon tiondels sekund en bild på en skärm medan en föröksperson höll blicken fästad på en punkt mitt på skärmen. När försökspersonen fick se en bild i vänstra synfältet sa han att han inget sett. Förklaringen till detta var att höger hjärnhalva, som sett bilden, inte kunde tala om vad den sett eftersom den är i stort sett stum. Men samtidigt hörde vänster hjärnhalva frågan, och eftersom den kunde tala svarade den att den inte hade sett något, vilket var helt korrekt. Ibland hände det att förökspersonen rynkade ögonbrynen eller skakade på huvudet, som om det var fel på svaret. När en av två färger visades kunde svaret rättas till i efterhand genom denna tysta kommunikation mellan hjärnhalvorna. När försökspersonen hade svarat att han inte hade sett något bad Sperry att han skulle sticka in vänster hand bakom skärmen och bland en mängd föremål, som han inte kunde se, leta reda på det som bilden visat. (Vänster hand styrs av högra hjärnhalvan). Ofta hände det i denna situation att försökspersonen blev förvånad och svarade att då han inte hade sett något kunde han inte leta reda på något. Men när han ändå följde Sperrys uppmaning visade det sig att han med vänster hand snabbt och säkert kunde leta reda på det som bilden visade. När motsvarande försök gjordes med att visa ett föremål på skärmens högra sida och försökspersonen skulle leta rätt på föremålet bakom skärmen med högra handen, visade det sig att han hade svårigheter. Vanligen tog personen ett föremål i handen, kände på det, släppte det och tog ett annat föremål, innan han slutligen kunde identifiera det rätta. Hela tiden pratade han: “Är det det här? Nej! Det måste vara något annat! Det här? Ja, kanske! Nej!” osv, vilket avslöjade att den vänstra hjärnhalvan hade betydligt svårare än den högra att med hjälp av formen och storleken på ett föremål identifiera detta rätt. 13 February 1998 3 Den högra hjärnhalvan kan, har man visat, inte tala och inte skriva och saknar därmed nästan helt möjligheter att kommunicera med omvärlden annat än genom mimik och gester. Trots detta är dess inre värld rik. Det är denna hjärnhalva som är den fantasifulla, det är den som ger oss förmågan att njuta av all den rikedom livet bjuder i form av syn- och ljudupplevelser i naturen, konsten och musiken. Det förhållandet att de båda hjärnhalvorna är så olika har lett till frågan om det är möjligt att de kan komma i konflikt med varandra. Hos patienter med tudelad hjärna såg Sperry ibland reaktioner på detta. En annan fråga som vuxit fram gäller de båda hjärnhalvornas roll i själslivet. Är viljan och intelligens lika representerade i de båda hjärnhalvorna? Detta är nog omöjligt att besvara eftersom frågan kan sägas vara felställd då hjärnhalvorna har olika referensramar. ----------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har alltid hört, och vet av egen erfarenhet att det FÖRSTA jag tittar på en sida är nästan exakt i mitten, eller strax ovanför mitten.
Det tror jag de flesta gör, eller är jag unik? Det med menyn till vänster är nog flera skäl, dels för att det är "standard", dels för att man nog bör ha den mest viktiga informationen i mitten såsom rubriker m.m då/om det nu är där man först tittar. Sen har det ju blivit "standard" att ha reklam och annat skräp till höger, och det är även till höger som jag sist fokuserar mitt öga. Först mitten, vänster, mitten igen - kanske för att verifiera det jag nyss såg och till sist höger. - Talar som sagt mest av egen erfarenhet, och finns säkert många andra som gör på andra (bättre?) sätt när de söker av en sida med blicken, men har dock läst att man BÖR ha reklam och mindre väsentligt material till höger, exakt varför vet jag inte men det beror kanske på det som någon klok härinne sa gällande vänster och höger hjärnhalva. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen är också frågan, var slutar du med blicken var ska man då placera det allra viktigaste?.....
Eller går man tillbaka till vänster igen....? *En fundering bara* |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Vet även andra exempel på detta. Tex. gällande nyhetsbrev. En bekant hade först placerat sitt nyhetsbrev till vänster (eller var det kanske höger) och hade nästan inga prenumeranter, men efter att ha placerat detta i mitten av sidan så ökade antalet prenumeranter lavinartat! Så viktigt kan det tydligen vara med placeringen... Vi har även vårt nyhetsbrev placerat till höger på förstasidan i våra butiker, men även en förikryssad ruta när en kund ska registrera sig, och endast ca 2-5% som anmäler sig till nyhetsbrevet kommer via förstasidan, övriga får man vid registreringen! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Den mest gotagbara förklaringen till varför en person stammar (med tanke på dyslexiker teorin) är att båda hjärnhalvorna är involverad i talet. Det blir lixom två kaptener på en skuta. :huh: Nåja! Åter till tråden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
//N!cklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För att återgå till din fråga:
"Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen" Min erfarenhet är att dina bästa produkter/annonser ska synas mitt framför kunden, annonserar du med tex adsense så ska annonsen ligga på vänster sida så nära mitten och högt upp (helst ovanför texten) som möjligt. Hur kan jag veta det? Har trackat och testat under många år med en massa olika sidor och produkter och det här har alltid fungerat bäst för mig. Note: Det här kan variera från sida till sida och det enda sättet att vet vart är att testa och tracka olika platser på siten.. Tänk också på vart dina länkar är på sidan och hur de påverkar din SE placering på google, yahoo etc etc.. / Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta dig en titt på den här filmen från UR som bla berättar om det gyllene snittet. En bit in i den tar den upp just högerplaceringen av bla annonser i tidningar.
Filmen är främst tänkt för videoredigering, men väldigt mycket av vad som sägs i den passar även in på webbdesign och användarvänlighet. Tex placering av objekt, störande moment som snor användarens uppmärksamhet samt hur man kan gruppera olika saker för att få användaren att känna att de hör ihop även om de ser olika ut. http://www.ur.se/television/8583170266.asx |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|