FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||||||||||
|
||||||||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Vad jag tänkte på var egentligen säkerhetsaspekter om man tänker 'utifrån' nätet. alltså nätverkssäkerhet. anledningen till att jag påstår att linux inte är speciellt säkert okonfigurerat/ouppdaterat är först och främst eftersom det med jämna mellanrum kommer ut sk 'exploits' som många scriptkiddies helt enkelt bara laddar ner och kör för att attacker systemet på distans. dessutom har ju linux i allmänhet också fler demoner installerade som möjliggör t.ex. telnet-, ssh-, mail(pop/imap/sendmail)-anslutningar. det är ju något som inte windows har vanligtvis. okej, dom har börjat införa lite sådana i de senaste utgåvorna. vad jag menar är som sagt att linux inte är helt säkert, inte windows heller. men det kan man ju inte säga om något. rent statistiskt sett skulle iofs kanske ett väldigt begränsat system som inte kör några services i kombination till ett vettigt filsystem (utan lokala användare) i kombination med kerberos vara vääldigt säkert. låt säga såhär. har du väl tagit dig in på en linux-maskin exempelvis så är det ju lättare att "ligga där och lura i vassen" i form av trojaner, byta ut loginbinaries, gömma processer osv, helt enkelt utnyttja maskinen för din egen vinnings skull. än vad det är att göra så på en windowsmaskin just eftersom det finns begränsat stöd för remote-användning. linux är ju ändå ett operativsystem som är uppbyggt också för flera användare som ska kunna använda det remote precis som du säger. hur många 'verkliga' -intrång- sker på windows-maskiner förutom att "defacea" websidor osv. är ju mot *nixburkarna de verkliga intrången sker och inkräktarna "blir kvar i systemet". säkerheten i windows rent filsystemsmässigt är ju absolut 'noll' i förhållande till *nix. det säger jag ingenting om. uttryckte mig nog en aning klumpigt och gled ifrån ämnet. eftersom det kanske är mer den delen av säkerhetsområdet som är relevant om man diskuterar 'applikationer' i stil med de snyggast.se släpper-ifrån sig. antar att det är den delen microsoft försöker åtgärda i sin nya utgåva av windows då infört ett nytt filsystem. däremot är ju mailvirus och liknande sånt som på liknande sätt skulle kunna drabba *nix-användare. låt säga att t.ex. pine har en overflow-bug som gör att man kan exekvera bash(shell)-skript då det är någon som 'klickar' på en bifogad fil. på samma sätt skulle då en vanlig användare med tillgång till sendmail kunna bli en av de som sprider mailviruset vidare. säkerheten mot sådant är ju egentligen detsamma i grunden. även om man har möjlighet att öka säkerheten på ett ganska smidigt sätt genom att filtrera mailen innan de släpps ut och och t.ex. endast tillåta vissa priviligerade användare att komma åt sendmail eller utgående nätverkstrafik överhuvudtaget. det skulle ju dock medföra ett ganska begränsat system för användarna. bra eller dåligt? kan ju isf diskuteras. i längden är ju ändå 'alla' operativsystem i riskzonen för intrång om de inte underhålls säkerhetsmässigt, med uppdateringar osv.
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, då är vi överens i stort.
Aktivitet i forumet är bra. Jag missbedömde din kunskapsnivå, därav det ngt personliga angreppet på ditt postande. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|