FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Miss av mig, ni får ursäkta! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för informationen :)
Jag är mest intresserad av vad som faktiskt gäller. Har inga stora förhoppningar om några skadestånd eller ens att få rätt i någonting om man bråkar mot MTG. Det hela har dock varit en mycket intressant lektion i medias makt och möjlighet att vrida och vända på saker så att det ser ut som dom vill. Även om jag var kritiskt mot media innan, så ser jag med helt andra ögon på det nu. Och jag vet att om jag tar alla pengar jag har och lägger på advokater så har dom ändå tusentals gånger mer pengar att lägga på ännu fler advokater. Men det är intressant att veta vad som är rätt och inte enligt lagen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som jag sa i den tidigare (låsta) tråden om ditt fall, så hade det varit bäst att bemöta kritiken. Det är lätt att vara efterklok men denna debatt kanske kan gynna någon i framtiden.
TV har en speciell genomslagskraft genom att gemene man får sitta hemma och se vad han tror är sanningen. Att läsa i tidningen att Sverige gjorde ett snyggt mål i en fotbollsmatch kan man kanske betvivla. Likaså om de säger det på radio. Men om man ser det på TV så tror man det är sant. Sen må det vara fejkat, men det har en speciell genomslagskraft vilket också ställer högre krav på journalister. Generellt sett kan man ju säga, om Janne Josefsson & liknande journalister bankar på dörren, så är du kokt. Du är sönderkokt om du drar igen dörren och håller dig borta från dem. Bättre är att säga att du måste sätta dig in i fallet innan du kan uttala dig. Be att få skriftlig information, och kom förbered till en intervju. Var beredd på att allt du säger kan vridas och vändas hur som helst. Så tänk igenom dina svar innan du säger dem. Att sitta där och säga "Ingen kommentar" eller "Det vill jag inte svara på" är ingen höjdare. ;) Det är bättre att försöka vara så öppen och tydlig som möjligt. Framförallt ordet tydlig är viktigt, för är du luddig ger du ett skumt intryck samt att dina uttryck kan användas emot dig. Ta t.ex reportaget om valstugorna i Uppdrag Granskning. En reporter går runt med dold kamera, och får ledande lokalpolitiker att nedvärdera bland annat invandrare. 10 minuter senare kommer Janne Josefsson och reportern tillbaka, och politikern blånekar och ljuger framför öppen kamera. Varför gör de det? De är med allra största sannolikhet inte mediatränade, och har inte upplevt en grävande journalist tidigare. Nu har de en kötthungrande pitbull framför sig och de gör det klassiska misstaget: De nekar fastän de får titta på filmen med sig själv. Okej att de gjorde bort sig från början, men vad vore det korrekta sättet att rätta till det hela? Svårt att säga, men det bästa vore kanske att säga "Ni får kontakta vår pressansvarige" eller "Ni får kontakta vår ordförande" eller liknande. "Jag får inte uttala mig för media enligt vår mediapolicy" är en annan variant som mediatränade använder. Då vinner man tid, för det tar en liten stund för journalisten att ta reda på vem det är, få tag på personen etc. Dessutom lär en pressekreterare, informatör eller liknande säga att denne måste återkomma när den har fått satt in sig i fallet. Då hinner man arbeta ihop en story. Men att fly och neka till allt, det vinner man inte på. (Detta svar var inte riktat till dig Fabian, utan mer allmänt.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
|
Mycket klokt, och jag håller absolut med dig. För att berätta om min situation kan jag bara säga att jag inte har flytt. Dom filmade min fars dörr, men plingade aldrig på (iallafall inte när han var hemma), för övrigt har jag inte bott där på 2 år. Vad det gäller att svara på frågor så svarade jag så gott jag kunde under dom 20-30 minuter jag hade STRIX på telefon. Dock valde dom i programmet att säga att dom sökt mig utan resultat, eftersom jag valde att tacka nej till en intervju som inte var direktsänd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vete sjutton om du hade tjänat på en direktsänd intervju.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Intervjun klipps ofta sönder och visas ofta strategiskt - när folk är som argast och journalisterna visat sina teorier. (och felsägningar visas om och om igen till folk tycker att du ljugit 50% av det du sagt även om det är samma mening de repeterar.) Som privatperson är det nog att föredra att skicka en skriftlig förklaring och i värsta fall kort intervjuas via telefon (efter stor förberedelse och med bra argument). Det finns ett stort antal storföretag som väljer av policy att inte kommentera saker i liknande program, trots att de har tillgång till personal som tränats för att hantera kritiska journalister. De vinner aldrig och tar en risk vid varje enskilt tillfälle att deras företrädare gör bort sig. "Vi kan inte kommentera det enskilda fallet, vi har ett ansvar mot andra försäkringstagare som sköter sig" och liknande kommentarer från stora försäkringsbolag är nog inte mycket bättre än att via post säga att de inte kommenterar enskilda ärenden. Och risken att följfrågor ställer till det är säkert stor. Sen är varje sekund i TV mer publicitet och förlänger tiden folk kommer ihåg det. En passbild som flashar förbi glömmer nog de snabbare än en intervju (speciellt om man gör bort sig). Anhöriga/vänner diskuterar säkert också flitigare om du lämnat en intervju. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tja.
Jag vet inte varför det är en massa inlägg som är kritiska mot Fabian raderas ? Jag vill återigen säga att Fabian kommer inte att komma långt med en stämning mot Strix. Anledningen är att det var en offentlig bild som Fabian själv hade lagt upp på ett publikt forum, när det gäller offentliga bilder som är publika så får TV eller nyhetstidningar i sin tur publicera i ett reportage som syftar till en allmännytta. Om det hade gällt en bild i ett exemplar på en copyrightad site, ja då hade dom inte fått visa upp den hur som helst. Men när det är publika bilder så får TV och nyhetstidningar publicera dom. Sen är det ju så att gnället från Fabian inte har någon relevans eftersom han själv har satt sig i den situationen och inte Strix. Som man bäddar får man ligga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
Sista inlägget i den här tråden skrevs för över 2 veckor sen DistansData. Give it up.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är lessen Grazzy men jag brukar inte hänga här inne och tänkte inte på att kolla datumet, men jag skrev för 1 vecka sen och andra hade skrivit då.
Så det kan ju inte vara mer 1 vecka sen någon skrev nåt ? Som du såg så skrev jag att en massa inlägg har blivit raderade och tydligen dom som var färskare än så. Anledningen till att dom raderas kan nog alla gissa sig till och även du Grazzy? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
För att dom är redundant tjat? Vi vet redan att du inte gillar vad Fabian har gjort. Tough luck. Alla här vill tjäna pengar på webben, jag gillar inte sätten som en del andra gör det på. Alla gillar inte sätten jag gör det på.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|