FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag undrar om det finns några smarta sätt att serva php sidor med otroligt många sql anrop på ett statiskt sätt. Alltså jag tänkte att man uppdaterar en statisk sida varje minut med aktuell sql information genom en cron av något slag.
Vad jag vill uppnå är att klara av en mycket hög peaknivå på samtidia besökare utan att servern dör.. Några förslag ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta är en viktig fråga jag undrar över också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En enkel lösning om man vill minska belastningen på sql-anropen är att köra squid lokalt på servern (du kör alltså en proxy lokalt som refreshar sin cache efter X sekunder).
Annars så kan man generellt snabba upp phpscript otroligt genom att använda chachning av php direkt, via mod_php, Zend cache eller Php-accelerator - men för att minska loaden på databasen så måste du då börja hacka om dina script. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Rekommenderas squid eller är det väldigt ambitiöst ? Jag vet inte om vi kommer att behöva en cache på vår nya sajt men vi vill klara av stora peaks om det nu skulle komma en oväntat stor våg med besökare.. Smarty verkar ju inte vara helt fel! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett enklare och ofta bättre sätt är att använda phps buffer och själv lagra det man skriver ut till användaren till en fil genom att använda output buffern.
Se http://se2.php.net/manual/en/function.ob-g...et-contents.php - när man sparat innehållet i denna är det sedan en smal sak att använda mod_rewrite för att skicka filen istället för en dynamisk kopia. Ta bort de statiska filerna med ett cronjob när de blivit äldre än "xx" minuter med find. Kod:
rm -f `find <sökväg till filer> -cmin +XX` |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eller så går man över till .NET så finns det inbyggt, kräver endast en rad kod. :D
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Mycket av det som är bra är det som egentligen inte syns, nämligen snabb utvecklingstakt, serverprestanda (kompilerad kod + flera nivåer av cachning etc) och objektorientering (för den som vill det) och "allt-i-samma-paket" (den som lär sig hela .Net's objektbibliotek med klasser och metodnamn utantill ska få ett pris av mig!) ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|