FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hört att en sitemap hjälper till vad gäller sökmotoroptimering. Finns det någon sida eller några tips på hur man bör utforma den i så fall? Det gäller att göra en sitemap till www.nordicgamers.se
Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En sitemap ur seo synpunkt är bara för att få siten indexerad snabbare då du kan peka ut djuplänkar direkt ifrån "första nivån" där sitemappen ligger. Nu verkar ju GB göra mer frekventa djupindexxeringar ändå, men....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det enda som behövs är en textlänk (sitemap) till en sitemap som innehåller en struktur av textlänkar till alla sidor på siten.
lägg exempelvis länken här: " Information Annonsera hos oss Jobba här Länka oss Kontakta oss Redaktionen IRC Sitemap" En enkel struktur att använda på sin sitemap är <ul> och[*], som på denna sida: http://www.ports.net/sitemap.asp Där ser koden för första "stycket" ut; "TJÄNSTER <ul>[*]Webbplatspaket[*]E-postpaket[*]Vidarekoppling Webb[*]Statistik[*]Dedikerad Server[*]DNS-tjänster[*]Databas & lagring[/list]" En viktig detalj är att länkarnas namn speglar innehållet på målsidan. /Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för svar. Har nu gjort ett första försök på en sitemap. Vore kul om ni kunde kolla om den är ok och gärna komma med förslag vad som bör ändras.
www.nordicgamers.se/sitemap.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns verktyg för detta som skriver ut en sitemap.
Dock så låter jag det vara osakt om detta är en bättre eller sämre lösning än vad man själv kan åstadkomma manuellt. Har inga erfaraenheter av detta verktyg själv. Länk: http://www.netroglycerine.com/sitemap.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
sidan verkar inte funka?
Några kommentarer på den sitemap jag gjort annars? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Glöm inte title-attributet!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hisklig html.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Björn? Något fel eller bara fult? Vad jag förstått så är sitemap till största del till för att hjälpa till att indexera sidor och inte någon skönhetstävling. Någon skrev till mig att det ska vara en så enkel som möjlig sida. Är ju knappast så att besökare kommer använda den som någon ingångssida till portalen.
Eller menar du att det är massa fel i html-koden eller annat fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror han menade att det finns en massa onödig kod........
kan lösa det bättre med css t.ex. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|