FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Har ett problem med 'CreateObject' på en .asp sida: Har en .dll på klientdatorerna som bla ska öppna word på klienten. Den komponenten vill jag skapa från en .asp sid (server side). Har markerat .dll'en som 'safe for scripting' i registret mm men får inte rättigheter att skapa .dll'en. Det måste ju ha att göra med det konto som servern använder när den skapar .dll'en. Går det överhuvudtaget att göra detta serverside, eller måste jag trycka ner datat i en dold textbox och skapa komponenten från ett klientscript? Är det någon som har en bra lösning? Tacksam för hjälp /Peter |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om allt du vill göra är att starta Word kan du ju alltid köra med javascript. Funkar i Internet Explorer. Fast det kräver att sökvägen till Word alltid är densamma. Scriptet du använder är
var ws = new ActiveXObject("WScript.Shell"); ws.Exec("c:\\program\\office\\word.exe"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret.
Jag undrar dock fortfarande om någon har ett bra tips om att göra detta 'serverside'? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
JavaScript är ju klientsidan? Såvida du inte vill starta Word på servern så bör du nog använda klient script. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är väl förtrogen med att .asp är serverside och java är clientside... men jag vill öppna .dll'en från servern på klienten:
Det ska gå om man i registret talar om att komponenten är 'safe for scripting' och 'safe for initializing' (vilket jag har gjort) Tex; CreateObject("word.application", "myserver") Kör man detta får man 'Access denied...' Problemet ligger i vilket användarkonto som servern använder när den försöker skapa komponenten, och att det kontot även har rättigheter på klienten. Måste nog testa detta i en domän... Tacksam för fler svar ;) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|